Gör oss på blått humör

En gång i tiden kallades bilarna för sossecontainers. Idag är det precis tvärtom och den senaste nyheten är lackerad i moderatblått. Vad sägs om 350 hästar, 500 Newtonmeter, fyrhjulsdrift och ett prestandachassi som vi tidigare bara kunnat drömma om? Det är så jag får nypa mig själv i armen under provkörningen. Jo, det här är verkligen nya Volvo S60 Polestar och för 640 000 kronor kan "blådåren" bli din.

Foto:

Volvo2014-08-12 04:05


Volvo S60 och V60 Polestar är unika på flera sätt. Det är nämligen första gången som Torslandafabriken bygger en bil tillsammans med en privat aktör. Polestar ägs av Christian Dahl, har 35 anställda och ansvarar exempelvis för Volvos STCC-satsning. Men nu har racingavdelningen skapat en helt egen prestandabil.

Tillvalen är standardMan kan inte stirra sig mätt på den knallblå kulören, spoilrarna och 20-tumsfälgarna. Snacka om att göra oss på gott, förlåt, blått humör! Men istället för att du ska leta upp varje liten förändring från standardbilen så kan vi avslöja att det rör sig om 50 stora uppgraderingar, vilket i sin tur resulterat i 240 unika artikelnummer. Interiören har hottats upp med hjälp av sportstolar i grått läder med blå sömmar och man kan enkelt säga att precis alla tillval är standard. Men det är under karossen det hänt mest och om vi tittar i maskinrummet så har motorn fått sig en ny turbo och effektivare laddluftkylare. Pang bom så levererar T6:an 350 hästkrafter, vilket är 46 mer än standardmaskinen. Den sexväxlade automatlådan är en blixtsnabb historia som gudskelov även kan manövreras med växlingspaddlar.

Akta dig för "blådåren"Att provköra nya Volvo S60 Polestar utefter Skånelängor och spettkaksbagerier skapar inte rättvisa åt sportvagnen. Det är absolut inga problem, men den fyrhjulsdrivna lekkamraten presterar så mycket mer. Därför ingår det i våra planer att rasta testbilen på Ring Knutstorp tillsammans med den regerande STCC-mästaren Thed Björk. Det som talar för Volvon är 350 hästar i ett kompetent chassi vars stötdämpare kommer från Öhlins och är åttio procent hårdare än en vanlig S60. Plattan åker i mattan och sexan reagerar direkt. Efter 4,9 sekunder är farten hundra och det roliga tar slut först vid 250 - men rent teoretiskt skulle "blådåren" kunna toppa nära 300. Vad blir då omdömet?
Jo, det var länge sedan vi hade så kul bakom ratten och allt sker till tonerna av en otroligt skönsjungande sexa. Hemligheten ligger i att avgassystemet försetts med två spjäll och ju mer de öppnar desto högre sjunger motorn. Totalt ska 750 exemplar tillverkas och 80 av dessa hamnar i Sverige till priset av 640 000 kronor för sedanen samt 650 000 för kombin. Inte illa för en helsvensk prestandabil som tar i för kung och fosterland!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!