Gubbar, nubbar & V8

Att sälja jeepar utan vinkelåtta i de förenta staterna är som att fira svensk midsommar utan jordgubbar och majstång - stört omöjligt! Det handlar om anrika traditioner och i båda fallen är det ökande drickandet baksidan. Volvo XC90 V8 Executive häver nämligen lätt i sig 1,5 liter milen och bränsleräkningarna ger upphov till samma huvudvärk som dagen efter du ringdansat till "små grodorna". Häng med och släpp lös 315 hästar på sommarbete!

Foto:

Volvo2005-07-02 04:14

"Självplockning jordgubbar 2 km" står det på skylten. Grusvägens bäst-före-datum har gått ut för länge sedan och att det är självplockning är lätt att förstå: hit skulle nämligen polackernas bilar skaka sönder och samman. Då känns det tryggt att åka i en Volvo XC90 V8, markfrigången är hög och fjädringen omskakande bra. Dessutom finns det en likhet mellan de röda bären och testbilen: båda uppfyller nämligen de stenhårda EU-kraven vad gäller storlek och miljö.

Bio i baksätet
I vårt fosterland finns det 42 700 dollarmiljonärer, på andra sidan atlanten är motsvarande siffra 2,7 miljoner. Ja, det kanske inte är så konstigt att sjuttiofem procent av produktionen ska säljas i det stora landet i väst när vi läser testbilens prislapp: 676 400 kronor. För oss vanliga dödliga låter det i maffigaste laget, å andra sidan är interiören fullproppad med extravagant lull-lull. Vad sägs exempelvis om ädelträ, integrerad telefon, navigationssystem, kylbox och en dvd-spelare med trådlösa hörlurar samt två plasmaskärmar integrerade i de främre nackstöden. Det får garanterat barnen att sitta som små ljus! På tal om baksätet så är det rejält och passagerarna kan sträcka ordentligt på sig. Om sittplatserna ändå inte räcker till så kan dessutom två extrasäten fällas upp från bagagegolvet. Men personligen trivs jag bäst nersjunken i förarstolen av finaste läder, där är den tillbakalutade sittställningen suverän och när man vrider runt tändningsnyckeln hörs ett dovt muller?

Gudruns prövningar
Det är nämligen motorsången som får alla att reagera och mycket riktigt - under huven arbetar världens minsta 4,4-liters vinkelåtta från Yamaha på mulliga 315 hästar och 440 Newtonmeter i kombination med en sexstegad automat. Maskinen drar starkt från botten och innebär att hundrastrecket klaras av på 7,3 sekunder samtidigt som toppfarten är strypt till 210. Låt oss för en stund undersöka hur testbilen behärskar det småländska höglandet efter stormen Gudruns härjningar. Alla prövningar är dock förgäves, normalt har nämligen XC90 V8 nittiofem procent framhjulsdrift men när kraften väl behövs så hugger bakhjulen in blixtsnabbt. Nå, är du sugen att släppa hästarna lösa och beredd att satsa 676 400 spänn? Med risk att framstå som glädjedödare så måste vi avslöja att åttio exemplar är den blågula tilldelningen för året och alla har gått åt lika snabbt som de EU-anpassade jordgubbarna till midsommar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!