Iskallt uppdrag

(St Anton - Österrike) Att skidorten St Anton är hållplats för den mytomspunna Orient Expressen är lätt att förstå - hit är det nämligen smidigast att ta tåget. Här finns Österrikes fräckaste pister och terrängen är storslagen. Så nog är det här himmelriket för skidälskare och ett vitt helvete för bilister. Frågan är om vårt vintertest av Volvo V70 Cross Country går som på räls?

Foto:

Volvo2002-11-14 14:34

Luften är kristallklar, kölden biter i kinderna och snön knarrar härligt under hjulen. Ja, detta extrema klimat är biltestarens bästa vän. För genom modd, snörök och på spåriga isvägar avslöjas verkligen bilens goda och mindre smickrande egenskaper. Så håll huvudet varmt och häng med på ett iskallt uppdrag i omgivningarna runt St Anton!

Frostiga förbindelserTändningsnyckeln gick ovanligt trögt när Kung Bore slog till med en köldknäpp på 17 minusgrader, men motorn protesterade aldrig utan tände på alla cylindrar direkt. Efter tio minuter var det dessutom riktigt varmt och skönt inuti Volvon, däremot jobbar inte stolsvärmen lika effektivt. I övrigt är det lätt att trivas i kupén, instrumentpanelen består exempelvis av funktionella knappar och lättlästa mätare. Materialvalen gör bilen tämligen oöm och den är naturligtvis med avsikt gjord för att klara tuffa tag. Sittkomforten är dessutom utmärkt i framsätet, mycket tack vare finfina justeringsmöjligheter och ställbar ratt.
Även baksätespassagerarna har det bra med utrymmen och därtill trepunktsbälte samt rejäla nackskydd på samtliga platser. Lägg till det sex standardmonterade krockkuddar och du får ett "lavinskydd" av världsklass.
Wild Wild VolvoMotorn i min testbil är Volvos underbara och uppskattade lättrycksturbo.
Effekten är 210 hästar och vridmomentet på 320 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 500 och 4 500 varv. Fartresurserna är därmed fullt tillräckliga: noll till hundra rullar på drygt åtta sekunder och toppfarten är 210 km/h. Men låt oss nu undersöka hur Cross Country klarar snödrivorna i St Anton - fjärran från tryggheten här hemma i Sverige. Faktum är att det fallit drygt en meter natursnö uppe vid bergstopparna. Så här vill det till att ha tungan rätt i mun och fyrhjulsdriften från Haldex samt bilens markfrigång på 21 cm behövs verkligen.Slutsatsen måste därmed bli att det är spännande att köra allroundbil i den österrikiska gemyten. Men om du ska testa de tuffa glaciärerna så är det säkrast och smidigast att ta skidorna!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!