Volvo har beslutat att lägga sin racingverksamhet i STCC på hyllan och många entusiast- hjärtan är krossade. Men bara två veckor efter "blixten från den klarblå himmeln" så har vi provkört lösningen på problemet. Vad sägs om 300 hästar, 400 newtonmeter, biffiga bromsar och bilvärldens fräckaste prestandachassi? Det är i stort sett bara att installera säkerhetsbur och sexpunktsbälten så kan du själv vinna STCC med denna unika aptitretare.
- Lets get ready to rumble!
Inga plastbitarDet är med lite skräckblandad förtjusning jag närmar mig nya S60 R. Vi som mumlade om otillräcklig motoreffekt vid lanseringen av familjeversionen ska nu få äta upp det fatala misstaget.
Den ordinarie motorn har nämligen skrämts upp med hjälp av variabel ventilstyrning, nya turboaggregat och tvenne laddluftkylare.
Men låt oss börja inifrån och ut. Instrumenttavlorna är blå med grå siffror, ratten treekrad och den exklusiva läderinredningen är sydd med kraftiga stygn. Som grädde på moset är S60 R utrustad med borstad aluminium och skålade sportstolar som håller kroppen i ett järngrepp. Däremot kan det tyckas som om Volvo snålat med den yttre utsmyckningen. Det är i princip bara en ny grill och en diskret bakvinge som skiljer S60 R mot lillebror.
"Det är inte vår stil att montera enorma plastbitar i onödan för att signalera att vi kan bygga snabba bilar" säger designchefen Peter Horbury till sitt försvar.Renodlad racer
Äntligen är det dags för avgörandets stund. Med racinglicensen i bakfickan, störkruka på huvudet och Richard Rydells instruktioner i minnet rullar jag fram mot Paul Ricards startfält.
Redan på tomgång låter S60 R större och elakare än någon annan Volvo i historien. Jag trycker gaspedalen i botten och femman på 300 vildhästar reagerar blixtsnabbt.
Efter 5,7 sekunder är farten hundra och med plattan i mattan kan 250-strecket passeras på raksträckan "Ligne droite du Mistral".
Strax därefter är det dags att passera den knixiga hårnålskurvan "Virage du Pont" och då känns det tryggt att de främre skivorna har en diameter på hela 330 mm.
Resultatet är en imponerande bromssträcka från hundra till noll på blott 36 meter. Allt det här är möjligt tack vare tre unika knappar på mittkonsolen.
Där kan nämligen föraren själv välja chassisättning och normalläget är "Sport" medan "Comfort" ökar mjukheten. "Advanced Sport" förvandlar dock S60 R till en renodlad banracer och stötdämparna från Öhlins uppdateras 500 gånger per sekund.
Så frågan är väl om man inte skulle anmäla sig till nästa års STCC. Den "syttende" maj ljuder startskottet!
Klassens busfrö
Racingbanan Paul Ricard ligger vackert belägen bland vinodlingar och olivlundar strax utanför Marseille i Sydfrankrike. Anläggningen har gästats av alla storheter inom racingvärlden och om vi tar ett skutt tillbaka i tiden så utspelade sig Ronnie Petersons första GP-seger här. I dag rankas Paul Ricard som världens mest avancerade racingbana och ägs av F1-gurun Bernie Ecclestone. Det är här vi ska testa Volvo S60 R!
Teknisk data Volvo S60 R
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!