Bilen ser precis ut som en helt traditionell Volvo V70 och det enda som riktigt skiljer modellerna åt är att det finns två "tankluckor". Under den främre gömmer sig ett eluttag för laddningen och under den bakre påfyllningen av diesel. Det är nämligen under skalet de stora förändringarna har skett. Vad sägs om noll i utsläpp under fem mil?
Täcker behoven
Hybridbilar är knappast något man höjer på ögonbrynen för. Hittills har det inneburit att en bensinmotor kombinerats med eldrift och därigenom fått ner soppaförbrukningen som hos en vanlig diesel. Det mest logiska är därför att kombinera diesel med el och det är precis vad som är hjärtat i Volvos plug-in-hybrid, vilken lanseras om två år. Under huven arbetar en dieselfemma på 205 hästkrafter medan elmotorn på 100 hästar är placerad mellan bakhjulen. Lösningen är naturligtvis genialisk eftersom den helt plötsligt kan göra bilen fyrhjulsdriven utan att man behöver någon utrymmeskrävande kardanaxel. Totaleffekten är 305 hästkrafter vilket innebär att det rullar på riktigt duktigt: hundrastrecket nås på nio sekunder och toppfarten är 225. Med enbart elmotor och fulladdade batterier så kan V70:n köras 50 kilometer vilket ska täcka det dagliga transportbehovet för sjuttiofem procent av bilisterna.
Ren eldrift
Volvo V70 känner vi igen sedan tidigare med sin karaktäristiska design och höga komfort. Fem personer färdas bekvämt, men litiumjonbatterierna i prototypen stjäl nästan hela bagaget. Detta ska naturligtvis ändras till produktionen. Instrumenteringen skiljer sig bara genom att en ny informationsdisplay har tillkommit som visar batteristatusen. Hur kör man då en plug-in-hybrid? Tja, som vanligt fast med en skillnad: att det oftast är tyst i startögonblicket.
Bilen rullar igång på elektricitet om batterierna är laddade och först vid ett rejält gaspådrag vaknar oljebrännaren. Därmed ska den blandade förbrukningen stanna på 0,19 liter milen medan koldioxidutsläppet är blott 49 gram. Med ett tryck på en knapp så kan dessa siffror förvandlas till noll och batterierna ska räcka i fem mil om de är fulladdade, vilket tar drygt fem timmar. När batterierna väl är tomma så fungerar Volvo V70:n som en helt vanlig diesel. Vi ser med "spänning" fram emot produktionsbilen!
Laddad med spänning
Det ligger en "spänning" i luften vid provkörningen av den första prototypen av Volvo V70 plug-in-hybrid. Göteborgarna försöker nu hänga på elracet med full kraft och det bevisar inte minst dagens testbil som inte bara är en vanlig hybrid, utan en laddhybrid. Du kan alltså ladda batterierna med vanlig hushållsel och sedan köra fem mil utan att släppa ut ett enda gram koldioxid. År 2012 är det dags för introduktion!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!