Länge leve dieseln

Efter fyra år ansåg Volvo att tiden var mogen för en uppdatering av den femcylindriga dieselmotorn - vilken härstammar ifrån motorsmedjan i Skövde. Främst är det avgaskraven som finslipats, men teknikerna passade samtidigt på att ge motorn tjugotvå välbehövliga hästar ytterligare och har därigenom fått prestanda i sportbilsklass. Vi provkörde motorn i S60, men även V70, XC70 och XC90 har den nya oljebrännaren!

Foto:

Volvo2005-09-02 07:24

Nöjesmaskinen är egentligen tre - för genom att programmera motorstyrningen olika så kan turbosnurran erbjudas i en trio effektnivåer: 126, 163 och 185 hästar, men för att skilja dem åt så har motorerna döpts till D, 2.4D och D5. Vi provkörde den sistnämnda i en knallröd Volvo S60 och det är ingen hemlighet att det vilar ett tungt ansvar på den nya motorflottan. Förra året var nämligen hälften av kontinentens nybilsförsäljning dieselbilar.

Ett rent nöje
Den vanligaste skillnaden mellan en bensin- och dieselmotor är tomgångsljudet som är "knattrigare" på oljebrännaren. Under körningen försvinner dock det råa soundet och skillnaden märks mer på vridmomentets fördelning över varvtalsregistret - men låt oss återkomma till det lite senare. Jakten på låga avgasvärden har genomsyrat konstruktionen och framförallt är det EGR-systemet som förfinats. Det innebär att motorns avgaser leds in i förbränningsrummet ytterligare en gång för att bli av med farliga partiklar. De återcirkulerade avgaserna kyls sedan ner snabbt, vilket i sin tur leder till halverade kväveoxidutsläpp! I den sista reningsprocessen används även ett partikelfilter och rengöringen sker automatiskt genom att spruta in extra bränsle i motorn för att höja temperaturen på avgaserna. Därmed blir det också varmare i partikelfiltret och till slut bränns soten som kan vara skadligt för vår hälsa och miljö.

Siffrorna talar
Att köra en diesel med handjagad låda kräver en rejäl arbetsinsats med växelspaken. Det går emellertid lätt med den utsökta lådan i Volvo S60 och i oktober erbjuds även en sexväxlad automat.
Med en vridmoment-topp på biffiga 400 newtonmeter så blir accelerationen alltid imponerande om varvtalet ligger rätt.
Vid låga varvtal finns nämligen dåligt med kraftflöde, men mellan två och tretusen varv så händer det saker under huven.
På sexans växel tar exempelvis skuttet från 80 till 120 km/h drygt sju sekunder - det är rena sportbilssiffror! Ändå ligger förbrukningen på 0,66 liter per mil under blandad körning och det brukar inte vara några svårigheter att hålla dessa siffror om man kör med förstånd.
Vid höga farter på autobahn sticker förbrukningen naturligtvis iväg, men vid exempelvis kökörning i Frankfurt så halveras siffrorna jämfört med en bensinare.
Vi säger bara: länge leve dieseln!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!