Lyckad grillfest

Nu stundar de stora grillfesternas årstid - så även på Hisingen. Volvo har nämligen dukat upp till en barbecue med trettio procents matnyttiga förändringar på S40 och V50.

Foto:

Volvo2007-05-25 07:27

Mest synligt för blotta ögat är den heta grillen, nya strålkastare och färganpassade sparklådor. Försäljningsmålet ligger på 145 000 bilar årligen och förklaringen till populariteten är många. Charmig, säker och lagom storlek är några av komplimangerna. Vi har kört, klämt och känt!
Dagens S40 och V50 har funnits på marknaden i fyra år och det är således halvtid i livscykeln. Då är det dags att sätta "plan B" i verket - något som planeras redan under bilens utvecklingstid. Visst kan det låta märkligt att ha världspremiär för en ny bil, men ändå ha full koll på vilka uppdateringar som ska inträffa några år senare. Men det värsta är att när fejsliften väl genomförs så står ersättaren i stort sett klar bakom kulisserna.

Vissa tycker att en facelift är ett billigt försäljningstrick. Men tänk dig själv att lägga ett gigantiskt pussel på 12 000 bitar och när det väl är färdigt så ska plötsligt 3 600 bitar bytas ut. Designmässigt upptäcker det tränade ögat en ny grill med förstorat järnmärke, nya strålkastare och färganpassade sparklådor. Vad gäller interiören så ligger tonvikten på en ny mittkonsol, vilken är fylld av smarta förvaringslösningar. Dessutom erbjuds den supertunna mittkonsolen i äkta trä, något som kallas "Nordic Light Oak". Drivlinorna är orubbade med två undantag: T5-motorn får en prestandakick med tio hästkrafter vilket innebär att den utvecklar 230 hästar. Nytt är också att dieselmaskinen D5 nu kan fås med manuell låda. Ja, konkurrenterna får det hett om öronen när göteborgarna bjuder på grillfest!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!