Med flaggan i topp

I sju år har den varit landets mest sålda bil, men nu rullar folkhemskombin i graven för att göra plats åt en helt ny generation. Volvo V70 är lika svenskt som torsdagens ärtsoppa, midsommar och familjen medelsvensson.

Foto:

Volvo2007-05-25 07:18

Ända sedan sextiotalsikonen 145 presenterades så har begreppet "Volvo-kombi" varit synonymt med vuxenliv, familj, och radhustäppa. Kärleksrelationen mellan herrgårdsvagnen och det svenska folket har varit lång och ömsesidig. Nya V70 håller på traditionen och hissar den blågula flaggan i topp!
För ett otränat öga kan nya V70 se ut som en faceliftad version av den tidigare - men så ligger det inte till! "Redan två år efter introduktionen av förra modellen började vi skissa på en ny bil" avslöjar Martin Ahlberg som är projektledare för V70. Det tar med andra ord fem år att arbeta fram en ny bil och kostar mångmiljardbelopp.
Den nya lastslukaren är större, sportigare och betydligt snyggare.
Herrgårdsvagnen har växt till sig rejält: längden med elva centimeter, bredden med sex och höjden har ökat med exakt lika mycket. Det resulterar i generösa utrymmen inte bara i de utsökta framsitsarna, utan även baksätet och bagaget (plus 55 liter) imponerar på oss. Bilen riktar in sig mot de stora tyska lyxvagnarna och det är inget tvivel om att utvecklingsfolket fått klara order: kvalitén måste sättas först.

Dörrarna slår igen med "kassaskåpskänsla" och interiören präglas av exklusivitet. Det första man lägger märke till är att handbromsen flytt fältet och är ersatt med en elektrisk knapp. Ja, alla knappälskare finner verkligen sitt lystmäte och vi räknar till minst sjuttio stycken. Men det märks att varje detalj förfinats, alltifrån textilierna till handtagen, och förarmiljön måste därför sägas vara utmärkt.
På motorsidan är inte det stora numret en intelligent hybridlösning eller en supersnål eco-diesel. Nej, den stora nyheten är att V70 erbjuds med sexcylindriga bensinmotorer, med eller utan turbo (238 respektive 285 hästar). Den senare kallas T6, har fyrhjulsdrift och sprinten till hundra rullar på sju sekunder.Vid försäljningsstarten finns även den välkända turbofemman på tvåhundra hästkrafter och i slutet av året tillkommer en etanolfyra på 145. Är du på dieseljakt så är det bara att välja och vraka mellan två femmor på 163 respektive 185 hästkrafter. Bilbyggaren från västkusten har valt att utrusta pressbilarna med den största turbomaskinen och sexan arbetar underbart tillsammans med den sexstegade automaten. Men trots lugn körning blir facit på färddatorn en förbrukning på runt 1,3 liter milen, vilket motsvarar ett koldioxidutsläpp på mer än tre gånger så mycket som tillåts för att klassas som miljöbil! Grundpriset startar på 284 900 kronor och då får man en "go göteborgare" som med all sannolikhet kommer att bli etta på svensktoppen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!