Med vind i seglen

Volvo är med i snålracet och då menar vi inte Ocean Race. Nej, vi tänker snarare på bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp - två områden där göteborgarna verkligen har fått vind i seglen tack vare DRIVe. Efternamnet innebär att bilarna smyger under 120-gramsribban och slipper då fordonskatt i fem år. Nu lanseras äntligen Volvo V60 DRIVe som lovar guld och gröna skogar. Har utvecklingsfolket tagit sig vatten över huvudet? Häng med på en provtur och räkna dropparna!

Foto:

Volvo2011-05-21 04:05


Mycket i Volvos värld handlar om droppar - bränsledroppar och vattendroppar. Volvo Ocean Race drar återigen igång den 29:e oktober i spanska Alicante och målgången är den 7 juli nästa år i irländska Galaway. För att dra blickarna till sig lite extra så lanseras nu även en specialdesignad modellserie för 50 000 extra med segling som tema: Volvo Ocean Race Edition. Vad kan dessutom vara bättre än att ha en miljövänlig DRIVe-motor under huven?

Snygg interiör
Volvo gör som havet - de "vågar" tämja lite på gränserna och lanserar en familjebil som ska föra tankarna till segling och miljö. Det räcker att titta på den unika "vattenfärgen" Ocean Race II så tänker man genast på världens största seglingstävling. Naturligtvis är även interiören förändrad, bland annat med specialsydd läderklädsel i off-black vars sömmar knyter an till segelmakeri. Allt är mycket snyggt gjort och komforten är en riktig höjdare. Öppnas exempelvis bagageluckan så möts man av ett insynsskydd med Volvo Ocean Races logotype. Vissa småförändringar har gjorts på utseendet med emblem och fälgar, men eftersom vi provkör DRIVe-motorn så är även grillen delvis täckt och däck med lågt rullmotstånd ingår.

Hederlig åttaventilare
Under huven arbetar som bekant en dieselfyra på 115 hästar som utrustats med start/stopp-system. Förutom att motorn stängs av vid rödljus eller då man står stilla i kö går många elektroniska system som exempelvis luftkonditioneringen ner i ett viloläge. Om vi tittar närmare på själva dieselspisen så kan du glömma dubbla överliggande kamaxlar och fyrventilsteknik. Motorn har nämligen mer kraft och drar mindre bränsle tack vare sin förenkling med bara åtta ventiler och en kamaxel - det minskar friktionen, vilket i sin tur sparar bränsle.
Tillsammans med en nyutvecklad sexväxlad låda känns Volvo V60 DRIVe ändå kraftfull: noll till hundra rullar på 11,3 sekunder medan toppfarten är 190 knutar. Fast ännu mer intressant är förbrukningen som stannar vid 0,45 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet är 119 gram per kilometer. Grundpriset börjar på 257 000 kronor men växer snabbt beroende på om du drunknar bland tillvalen. Väljer du exempelvis Ocean Race Edition så går priset upp till 307 000. Ändå är testbilen en våt miljödröm som bevisar att sjön suger!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!