Mot nollpunkten

Inom fysiken är den absoluta nollpunkten det tillstånd när atomer och molekyler helt har slutat att röra på sig. De saknar energi och för att det ska inträffa krävs en temperatur på minus 273 grader. Inom fordonsindustrin är den absoluta nollpunkten en bil som inte släpper ut några farliga ämnen. Volvo är på god väg och presenterar just nu nya V70 DRIVe. Frågan är bara om den lilla franska oljebrännaren orkar bära sin last?

Foto:

Volvo2009-08-17 08:04


"TOWARDS ZERO" står det med stora bokstäver längs sidan på testbilen som är lackerad i oskuldsfullt vitt. Färddatorn visar halvlitern milen vilket i sin tur ger låga koldioxidutsläpp, eller vad sägs om 129 gram per kilometer? Med full tank kör du alltså sträckan Stockholm-Malmö tur och retur! Ändå känns det lite som om göteborgarna skäms för bilen?

Filar på siffrorna
Nya V70 DRIVe skyltar inte med motorstorleken på bakluckan vilket annars är normalt för Volvo. "Många stora marknader är rädda att emblemet 1,6D ska sänka varumärkets image" berättar miljöbilsgeneralen Peter Ewerstrand. Vi tror det är precis tvärtom och att placera små motorer i stora bilar har exempelvis varit en fransk specialitet sedan femtio år tillbaka. Volvo använder sig därför också av samma dieselfyra på 109 hästar som Citroën C5 och Peugeot 407, men göteborgarna har lyckats finjustera såväl förbrukningen som utsläppen av koldioxid. Volvo anger att kombin dricker 0,49 liter milen, men det går faktiskt att snudda 0,45 utan någon större ansträngning. Med tanke på att bränsletanken rymmer sjuttio liter så resulterar det i en räckvidd på närmare 150 mil, vilket är snudd på rekord! Nästa år lanseras dessutom ett start/stopp-system som kommer att fila på siffrorna ytterligare.

Grönt är skönt
Volvo V70 DRIVe bjuder på generösa utrymmen inte bara i de utsökta framsitsarna, utan även baksätet och bagaget. Dörrarna slår igen med "kassaskåpskänsla" och interiören präglas av exklusivitet. Noll till hundra rullar däremot på sega 12,8 sekunder medan toppfarten är 190. Volvon är dessutom inte den idealiska bilen för husvagnsägare eftersom dragvikten sänkts till 1 300 kilo - dieselspisen orkar helt enkelt inte mer.
Volvo V70 DRIVe á la 274 900 kronor är i grunden lika svensk som torsdagens ärtsoppa och familjen Svensson. Ända sedan sextiotalsikonen 145 presenterades så har begreppet "Volvo-kombi" varit synonymt med vuxenliv, familj och radhustäppa. Kärleksrelationen mellan herrgårdsvagnen och det svenska folket har varit lång och ömsesidig. Därför är det glädjande att bilbyggarna från västkusten insett att man inte bara kan marknadsföra sig med säkerhet och kvalitet. Nu är miljön minst lika viktig!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!