Porten till paradiset

Lapporten breder ut sig bakom vår fyrhjulsdrivna Volvo S80 och de snöklädda fjällen reser sig upp mot skyn. Utsikten är bedårande och ger rysningar av välbehag. Vi befinner oss tjugofem mil norr om polcirkeln, i själva verket på samma breddgrad som mellersta Grönland. Dagarna är fortfarande korta och det är inte många timmar det är ljust. Snödjupet är 135 centimeter och vi är påpälsade från topp till tå. Nej, det är inget fel på kupévärmen - men det är av säkerhetsskäl. Här kan ingen höra oss skrika!

Foto:

Volvo2008-03-20 07:51


Riksgränsen ligger på den 68:e breddgraden - precis som Alaska, Grönland och Sibirien. Vi befinner oss några hundra meter från den norska gränsen och här finns inga lapplisor. Nej, bara trevliga lappar som jojkar och gärna visar upp sina renar. Klimatet benämns "subarktiskt" och innebär att det är så kallt att man riskerar förfrysa det lilla man har vid en kissepaus utomhus.

Blodigt allvar
Volvo S80 är i alla avseenden en mycket komfortabel bil. Den rullar säkert på sina dubbdäck från Hakkapeliitta och det inte vintersulorna klarar av reder stabiliseringssystemet och fyrhjulsdrivningen ut. Ventilationen funkar alldeles utmärkt även när kvicksilvret faller och vi kan därför njuta av en behaglig körning samtidigt som solen försvinner bakom fjälltopparna. Ja, det känns nästan overkligt att se Lapporten avteckna sig mot det kvarvarande ljuset. Testbilens interiör präglas av exklusivitet, mörka färger och en hög grad av funktionalitet. Man sitter naturligtvis riktigt bra fram och det är i stort sett lika bekvämt i baksoffan. När det gäller vinterkörning så är säkerheten på blodigaste allvar. Då känns det tryggt att S80 är standardutrustad med dubbla uppsättningar av både krockkuddar, sidokrockkuddar och krockgardiner.

Iskallt uppdrag
Turen går genom dramatiska fjäll och långfärdskomforten testar vi på E10 som slingrar sig som en svart orm genom vinterlandskapet. Visste du förresten att vägen mellan Kiruna och Narvik invigdes så sent som 1984? Dessförinnan nådde man trakten enbart med tåg, alltså Malmbanan. Under huven arbetar en turbosexa på 285 hästar och såväl fyrhjulsdrift som en sexstegad automatlåda ingår för 407 900 kronor. Motorn är ett under av smidighet men drar mycket soppa. Fyrhjulsdrift i kombination med vinterdäck gör naturligtvis sitt och slutnotan hamnar på runt 1,3 liter milen. Vi gör slutligen några rundor på den istäckta sjön Vassijaure och frågan är hur effektivt testbilens antispinn- och stabiliseringssystem arbetar? Det simuleras enklast genom ett ?rentest? vilket innebär körning mellan koner och en tvär undanmanöver. Hjälpsystemen arbetar suveränt och det lika svårt att tappa kontrollen som att hitta en smålänning som kan jojka!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!