Den gamla Volvokejsaren PG Gyllenhammar sa en gång "det vänligaste man kan säga om ekonomer är att de så gott som alltid har fel". Det är bara att hoppas att den goa göteborgaren har rätt och att ekonomin åter tar fart utan att tvärbromsa. Och på tal om bromsar så är just ett nytt avancerat "stoppsystem" den viktigaste nyheten på XC60, men låt oss börja med designen.
Volvo i toppform
Vi befinner oss i paellans hemstad, spanska Valencia, och kör omkring bland distriktets berömda citrusfruktodlingar. Det måste vara härifrån utvecklingsfolket fått inspiration till testbilens fräcka metallicfärg: limegrön. Men det finns tolv ytterligare kulörer för dig som får kväljningar. Formen är riktigt lyckad och intrycken förändras konstant när man går runt bilen: från mjuka till riktig aggressiva linjer. Den invändiga komforten är utmärkt och sikten är naturligtvis bra i en familjebil som är 171 centimeter i strumplästen. Trots tjugo cm kortare totallängd än storebror XC90 så är inte det bakre benutrymmet nämnvärt mindre. Även lastutrymmet är rymligt, fast luckan känns stor och tung då den inte är delbar. Behöver du lasta mer så får versionerna med automatlåda dra upp till 2000 kg med rätt körkort, vilket säkert uppskattas bland släpfantaster som även behöver fyrhjulsdrift.
Ett säkert kort
Kunder med beslutsångest har lätt att välja motor till XC60. Det finns bara två dieslar på 163 respektive 185 hästkrafter eftersom försäljningen av den bensinslukande T6:an stoppats i Sverige. Vi provkörde den största oljebrännaren och maskinen är riktigt behaglig. Men även här är det svårt att köra riktigt snålt - förbrukningen hamnar gärna strax över litern milen. Om du köper till automatlåda så tar den sina tio procent och fyrhjulsdriften ökar också törsten. Men det kanske miljövännerna accepterar om man får äran att färdas i en av världens säkraste bilar?
Volvo XC60 bjussar exempelvis på standardmonterade "City Safety" som ska förhindra kökrockar. Systemet har förmågan att bromsa XC60:n till stillastående om du i låg fart kommer för nära framförvarande bil. Japp, då återstår bara priset? Grundversionen kostar från 352 900 kronor och du hamnar lätt över 400 000. Mycket pengar, men även här kan vi dra paralleller till filmens värld. Många familjer går på bio och betalar stora entrépengar för att se filmen först, trots att man kan köpa dvd-filmen till suveränt pris efter bara ett år. Men så är ju också film bäst på bio!
Räddaren i nöden
I filmens värld dyker alltid den eleganta och tuffa superhjälten upp när det ser som allra mörkast ut och allt blir frid och fröjd. Det är precis så Volvo hoppas nya XC60 ska agera: bli hjälten som krossar allt motstånd och räddar den svikande försäljningen. Men som alla vet - det är stor skillnad mellan film och verklighet. Frågan är om nya XC60 är räddaren i nöden? Tja, allt bådar för att provkörningen får ett lyckligt slut!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!