Romeo, Julia & Volvo V60

Romeo och Julia är världens mest berömda kärlekshistoria. Dramat utspelar sig i italienska Verona och nu förstår vi plötsligt varför provkörningen av nya Volvo V60 genomförs just här. Sportkombin bjuder också på en passionerad kärlekshistoria och det första mötet etsar sig fast i minnet. Tyvärr har inte alla familjer råd att få till ett stabilt förhållande med nya V60, men de som lyckas kan se fram emot många lyckliga år tillsammans!

Foto:

Volvo2010-09-14 07:25


Volvo S60 drunknade i lovord efter den första provturen och då kan det väl inte skilja så mycket med V60? Det är i grund och botten exakt samma bil, där enbart baken har förändrats. Men det finns en skillnad som många kunder inte kommer lägga märke till - för medan S60 tillverkas i belgiska Gent så är V60 svensk så det knakar i björkarna. 240 bilar om dagen ska nämligen lämna bandet i Torslandafabriken.

Arv från 1800ES
Till det yttre är det lätt att trivas med nya Volvo V60. Från den läckra nosen till motorhuven, vidare över taket och slutligen baken som har likheter med 1800ES känns det sportigt. Bilen är designad mer åt coupéhållet än en traditionell kombi och känslan förstärks så fort man placerat baken i någon av de fyra lagom skålade sportstolarna. Det är snyggt, prydligt och lätt att trivas men samtidigt har det inte gjorts alltför stort avkall på utrymmena. De bakre ryggstöden kan med ett enkelt handgrepp fällas i proportionerna 40/20/40 för att skapa ett helt plant lastutrymme. Även det främre passagerarryggstödet är fällbart, vilket ger goda möjligheter att kombinera passagerare och last. Bagageutrymmet rymmer 430 liter, vilket är femton liter mindre än i V50, men utan baksätespassagerare ryms 1 241. Det handlar helt enkelt mer om lust än last.

Många motorer
Säljpremiären rullar av stapeln i november och vi har kört den förväntade storsäljaren: dieselfemman V60 D3 som bjussar på 163 hästar á la 290 000 kronor. Med sexväxlad manuell låda hålls förbrukningen till runt 0,55 liter milen, sprinten till hundra klaras av på 9,4 sekunder och det roliga tar slut vid 220. Bakom ratten är det riktigt underhållande längs de slingriga vägarna mellan olika vinodlingar men samtidigt stabilt, tryggt och tyst. Naturligtvis erbjuds även D5:an på 205 hästkrafter och en snål DRIVe-diesel på 115.
Är du ute efter bensinare så finns inte mindre än fem olika motorer: T6 (304 hk), T5 (240 hk), T4 (180 hk), T3 (150 hk) samt 2,0T (203 hk). Oavsett maskin får köparen en komfortabel och snygg familjebil vars säkerhet är i världsklass. För visste du att V60 erbjuds med allt ifrån adaptiv farthållare till fotgängarskydd med automatiskt bromssystem? Efter provkörningen är det med ett visst vemod vi parkerar testkärran som väckt ett starkt habegär hos oss under vistelsen i Verona. Romeo fick inte sin Julia, däremot lär många få till en romans med nya Volvo V60!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!