Så in i Norden bra

Man ändrar inte på ett vinnande lag, det är en välkänd sanning som göteborgarna haft i minnet under faceliften på storsäljaren Volvo XC90. Bilen har blivit företagets mest framgångsrika modell genom tiderna och är segmentets stilbildare, inte minst i USA. Vi har provkört i ett naturskönt Bohuslän - västkusten har nämligen präglat såväl interiören som exteriören!

Foto:

Volvo2006-07-04 07:47

Smögen har femtonhundra invånare och säsongen har precis börjat för den lilla idyllen. Själva namnet lär komma från kanalen "smyghålet", där det gäller för båtarna att passera de trånga passagerna mellan klipphällarna med låg fart. Husfasaderna lyser kritvita i förmiddagsljuset och man förvånas över hur många som fortfarande är klädda med eternitplattor eller norsk marmor som det heter i folkmun. Om ett par veckor är här fullt pådrag med turister och priset på de berömda Smögenräkorna ligger i topp.

Grå som granit
Invånarna här gillar inte ostkusten - de säger att skärgården där bara består av en massa skogsklädda öar. Ja, västkustens kala klippor har faktiskt präglat nysminkande Volvo XC90. Den har blivit mer sparsmakad i sin design och interiör, helt enkelt mer svensk eller nordisk om du så vill. Ljust skinn i inredningen, ljusa träslag i panelerna och inte överdrivet många knappar på instrumentpanelen. Mätartavlorna är dessutom lika outgrundligt grå som den bohuslänska graniten. "Scandinavian Luxury" är ett uttryck göteborgarna själva använder och slogan är passande så in i Norden. I formgivningen återfinns mycket av flaggskeppet S80 men bredden och höjden har blåsts upp. De fejkade hasplåtarna har ärvts från lillebror XC70 och som designgimmick fungerar de bra. Bilen ser mindre "klumpig" ut än föregångaren, vilket inte hindrar testvagnen från att ha en matchvikt på över två ton?

Dolda kameran
Man sitter bra i framstolarna men det märks att inredningsarkitekterna gått ifrån en gammal filosofi om att bygga bilar för "resliga svenskar". Idag är sittdynans längd och stolarnas justermån bakåt mer anpassade för medeleuropeiska mått, vilket innebär en förminskning. Riktigt kul och praktiskt är ett tillval som döpts till "Park Assist Camera". I samma ögonblick som växelväljaren läggs i backläget hoppar en widescreenskärm upp på instrumentpanelen som visar området bakom bilen. Smidigt!
Den stora kioskvältaren är dock en ny motor: en rak sexa på 238 hästar och 320 Newtonmeter. Bilen finns visserligen med en vinkelåtta också, men den säljs främst till ekonomiskt oberoende i det stora landet med de goda hamburgarna. Volvo har därför tagit fram en nyutvecklad sexa som kombineras med en ny sexväxlad automat, vilka tvingats ner under huven med dubbla skohorn. Det arbetsmomentet i fabriken är lika trångt och bökigt som för båtarna att passera klipphällarna i Smögen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!