Snobbar som jobbar

Volvo XC70 har ett snyggt yttre, en överlägsen attityd och skryter över sina bravader i lingonskogen. Testbilen visar gärna att den lyckats här i livet och det gör naturligtvis konkurrenterna avundssjuka. Många kallar fenomenet för snobberi - men är det rätt? Volvon har nämligen leriga gummistövlar till sin nya finkostym, vilket böckerna om vett och etikett bannlyser. Men det är stilbrytarna som har roligast och det smittar av sig bakom ratten. Här är en snobb som ska ut på testjobb!

Foto:

Volvo2007-10-22 07:38

Dagens testbil är den kraftiga och muskulösa kusinen till nya V70. Namnet är gamla bekanta Volvo XC70 och det är en mullig mansgris som inte ryggar tillbaka för småländska skogsvägar vars beläggning sett sina bästa dagar. Vi har kavlat upp skjortärmarna, spottat i nävarna och kört i soldat Raskens fotspår. Men låt oss börja med lite kunglig glans.

För upptäckare
Sigvard Bernadotte var inte bara en svensk prins, utan även en världsberömd formgivare. Hans mest kända designmönster kallades "virrvarr" och det trassliga temat har inspirerat interiören. Kika exempelvis på aluminiumpanelerna så upptäcker du retromönstret från 1958. Det är verkligen inbjudande att sätta sig i testbilen och materialen är valda med omsorg. Aluminium, skinn, plast och tyg - allt andas kvalitet. Instrumentpanelen uppvisar perfekt symmetri, för att inte tala om de välstoppade fåtöljerna. Även baksätet är rymligt och kan förses med rumpvärmare. Däremot syns faktiskt färre spår av äventyrslustan än i gamla XC70. Terränghandtagen och den inbyggda ficklampan har helt enkelt slängts överbord. Däremot kan man köpa till en kompass i backspegeln (inklusive automatisk avbländning) för femtonhundra spänn.

Ser ner på dig
Hur det står till med utseendet? Jo, bredvid vanliga V70 så är XC70 betydligt framfusigare. Stryktåliga plastpaneler omgärdar karossen samtidigt som rejäla skärmbreddare och hasplåtar ger den rätta terränglooken. Men för att lyckas i "snobbklassen" räcker inte ett snyggt yttre, drivlinan får inte banga ur.
Vår kärra är utrustad med den största motorn: en sexa på 238 hästar i kombination med en alert sexstegad automat.
Det innebär att noll till hundra rullar på 8,8 sekunder och med plattan i mattan toppas 215 km/h.
Fyrhjulsdriften sköts automatiskt och bakhjulen börjar arbeta när framsulorna tappar greppet. Om däremot föraren tappar greppet så finns antispinn/antisladdsystem, krockkuddar i mängder och "Hill Descent Control".
Detta system erbjuder mjuk och kontrollerad körning utför branta, dåliga vägar. Volvo XC70 är en äkta snobb i gummistövlar som ser ner på omgivningen.
Tja, markfrigången är ju tjugoen centimeter!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!