Tusen och en C70

Tusen och en natt är en arabisk sagosamling som nästan alla har läst något av. Det är flera exotiska historier som är lätta att tänka tillbaka på vid premiärturen av nya Volvo C70. Vi befinner oss nämligen i det lilla shejkdömet Dubai och allt är som hämtat från en anekdot. Fällningen av det tredelade plåttaket är nämligen ett fantasifullt skådespel och när vi ska fotografera mästerverket utanför en moské så blir vi bestraffade av högre makter. Häng med på ett äventyr i orienten där du garanterat får sand mellan tårna!

Foto:

Volvo2006-01-27 08:18

Samma år som sportcoupén Volvo 1800 ES sattes i produktion bildades Förenade Arabemiraten och samtidigt lades grunden för Dubai. Innan fanns här bara ökensand, kameler och några beduinläger.
Idag är det en miljonstad med kanske världens mest spännande arkitektur och mest påkostade byggnader.
Volvos coupémodell har också utvecklats under dessa trettiofyra åren och dagens C70 kan utan tvekan mäta sig med de bästa konkurrenterna.

Sesam öppna dig
Under vintern är dagstemperaturen drygt tjugo plusgrader i Dubai. Solen gassar från en klarblå himmel och man räknar med i det närmaste 365 soldagar om året. Under sommaren däremot når temperaturen 50-gradersstrecket och regndropparna är lätträknade. Allt grönt som växer är konstbevattnat och kommer från stora anläggningar där man avsaltar havsvatten från Persiska Viken.
Dricksvattnet är faktiskt mycket dyrare än bensinen som efter den senaste höjningen hamnade på knappt tre kronor litern, vilket innebär att det kostar 186 spänn att fylla upp tanken i Volvo C70!
Nu är det dags att styra färden mot öknen och en dag som denna kör man naturligtvis öppet.
Bilen måste stå helt stilla när taket arbetar och knappen måste vara intryckt under hela strippen. Under trettio sekunder är det som om vi sagt trollformeln "Sesam öppna dig". Luckor öppnas/stängs, rutor höjs/sänks och det tredelade taket packas slutligen ner i bagaget. Vilken show!

Risken med kameler
Framstolarna omsluter kroppen på ett mästerligt sätt och tillåter långa personer att sträcka på benen. Insteget till baksätet sker genom att framstolen skjuts fram av en servomotor och ryggstödet fälls.
Baksätet är riktigt bekvämt och sittplatserna i bilen är precis lagom till fyra fruar - vilket muslimska män får ha enligt koranen! Vår testbil har den strakaste motorn på 220 hästar och den raka femman spinner gott under huven när vi vinkar farväl till Dubais skyline med sina glasklädda skyskrapor. Motorvägen tar oss mot grannlandet Oman och är spikrak så långt ögat når. Asfalten är helt slät och vägljudet minimalt, även i riktigt höga farter. Dessutom har bilen en suverän ljudanläggningen på 910 watt som överröstar det mesta. Strax efter det att vi viker av och börjar köra upp mot bergen dyker den första varningsskylten för kameler upp.
Frigående kameler är vanligt i dessa trakter så det är klokt att ta det försiktigt, i synnerhet om man sitter i en cabriolet. Givetvis ingår störtbågar som hoppar upp om bilen slår runt och en världssensation är de nya krockgardinerna som monterats i dörrarna och aktiveras nerifrån och upp.

Moskéns hemlighet
Vi är nu uppe på tusen meters höjd och temperaturen sjunker samtidigt som solljuset blir starkare - solbrillor är ett måste.
Bilen följer de slingrande vägarna på ett utmärkt sätt: styrningen är lätt och vill man så går det även att styra lätt med gasen. Vi passerar en mycket vacker moské som verkar helt öde. Fint bakgrundsmotiv för en bild? Sagt och gjort, vi kör in på gårdsplanen framför den vitkalkade byggnaden och placerar bilen mot Mekka. Allah bestraffar oss dock på stubinen eftersom grusplanen visar sig vara byggd på lösan sand.
Bilen sitter fast på sitt underrede och vägrar att röra sig ur fläcken. Med hjälp av domkraften och en upphittad planka är äventyret snart över. Nu känns solen alltför ihärdig och vi bestämmer oss för att fälla upp taket. Motorvägen (som bär det bekanta namnet E44, alltså Emiratväg 44) avslöjar att plåtcabben har samma komfort som vilken täckt coupé som helst, vilket är ett suveränt betyg.

Guld som glimmar
Volvo C70 har en återhållen elegans som känns påtagligt svensk: "jag är snygg, men skryter inte om det". Man ska dock ha klart för sig att det kostar att ligga på topp och några oförsiktiga kryss i tillvalslistan trissar lätt upp priset hundratusen som då blir snubblande nära halvmiljonen.
Men vad spelar det för roll när människor är beredda att betala storkovan för en natt på Burj al arab i det lilla shejkdömet. Det är världens lyxigaste hotell och ligger på en konstgjord ö i Persiska Viken.
Här är minsta rummet en svit på 167 kvadratmeter och det fina är att C70:n faktiskt går hem även i den miljön. Volvo har gjort sin läxa bra och kommer säkert inte ha att svårt att kränga de sjuhundra bilar som är avsedda för Sverige, eller de 16,000 som årligen ska byggas i Uddevalla.
Totalt ska hälften av produktionen hamna i USA, men en och annan letar sig säkert till Dubai. Vi kanske avslutningsvis skulle köra in till det sjustjärniga hotellet vi snackade om.
Det skulle vara intressant att veta om det är sant att hotellet måste vara fullbokat i tvåhundra år - för att gå ihop ekonomiskt. Där är nämligen allt som glimmar äkta guld!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!