Väcker beundran

Öresundsbron skymtar i bakgrunden och Turning Torso vrider sig ur jorden bara ett stenkast härifrån - två byggnadsverk som väcker beundran och visar upp det nya lyxiga Sverige. Det gör även nya Volvo S80 och den första internationella provkörningen går under parollen "Scandinavian Luxury". Kylaremblemet symboliserar ju det världsberömda svenska stålet som ligger till grund för såväl bron, skyskrapan som bilen. Visst biter det bättre än någonsin!

Foto:

Volvo2006-04-24 07:41

Volvo S80 är en "höjdpunkt" och därmed förstår vi varför biltillverkaren från västkusten har valt att starta provkörningen vid landets två högsta byggnadsverk, för att sedan köra vidare till tennismetropolen Båstad. Den här turen ska motorjournalister från hela världen köra och vi svenskar är förstås först. Att bilen håller toppklass märks redan efter första milen och nu får de tyska konkurrenterna huka sig.

Skäms inte för sig
Nya S80 har ett elegant utseende med kraftigt avrundade hörn. Strålkastarna är lägre, följer frontens rundning och har dragits långt ut på sidorna. "Nästan som ett leende" säger chefsdesignern Steve Martin. De svagt konkava sidorna på gamlingen har bytts ut mot en tydligt utbuktande form som i kombination med större bredd och höjd ger ett massivare intryck.
Volvo S80 behöver absolut inte skämmas för sig! Interiören präglas av exklusivitet, ljusa färger och en hög grad av funktionalitet. Framstolarna har alltid varit göteborgarnas triumfkort men dessa har förvånansvärt nog förändrats: sittdynorna har nämligen kortats vilket minskar lårstödet. Baksätet är utmärkt och utrymmet har växt med tre centimeter.
Instrumentpanelen känns skandinaviskt enkel aŽla Bang & Olufsen. "Det är inte bilen som har flest knappar som vinner" hävdar Volvo, å andra sidan räknar man lätt till över fyrtio stycken.
Mest knappar är till den öronbedövande ljudanläggningen - vad sägs om 5x130 watt från en digitalförstärkare och tolv högtalare?
Under huven erbjuds fem olika motoralternativ och störst uppmärksamhet får den mullrande vinkelåttan på 315 hästkrafter. Det är samma maskin som finns i XC90 och inkluderar även fyrhjulsdrift - det är helt enkelt ett måste för att få ner kraften i backen. Största motornyheten är dock en nyutvecklad sexa på 238 hästar, som verkligen imponerar. Den är råstark, smidig och rolig att köra. Instegsmotorn blir den populära turbofemman 2.5T som vi är ordenligt välbekanta med.
Är du på dieseljakt så är det bara att välja och vraka mellan två femmor på 163 respektive 185 hästkrafter. Utan finesser kommer man dock inte långt i prestigekampen och det har nya S80 gott om. Hastighetsberoende servostyrning (som även kan ställas i tre lägen) är tillval, liksom en adaptiv farthållare som känner av och automatiskt ser till att ett säkert avstånd till framförvarande bil hålls. Slutligen måste vi bara nämna några ord om fjärrkontrollen. Där kan ägaren alltid kolla om bilen är låst, om larmet löst ut och om det i så fall finns någon person kvar i bilen. Det senare sker med hjälp av en känslig hjärtslagssensor. Snacka om att pulsen höjs i nya Volvo S80!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!