Volvo i full sving

Costa del Sol förknippas oftast med sina underbara golfbanor och här spelas exempelvis Volvo Masters. Ja, kanske är det därför göteborgarna förlagt provkörningen av nya V50 hit. Skuffen rymmer nämligen fyra golfbagar och bilen bjuder verkligen på spel- (förlåt) körglädje. Vägegenskaperna är lika säkra som Seve Ballesteros utslag och konkurrenterna kan jämföras med caddien - de står avundsjukt och tittar på!

Foto:

Volvo2004-02-14 00:16

Det var en gång ett bilföretag som hette Volvo. Modellerna var lika fyrkantiga som en korvkiosk i Krakow, "sossecontainern" såldes för fulla muggar och PG Gyllenhammar försökte ingå allians med Renault. Ja, det är faktiskt bara tio år sedan och var startskottet för en reVolvolution av sällan skådat slag. Nyheterna har avlöst varandra, utmärkelserna haglat och nu är det dags för ännu en dundersuccé att göra entré - nya V50.

V40 tackar för sig
Spanjorerna drar inte på mungiporna i onödan men när vi dyker upp i Volvo V50 så är det många som skiner upp som solen i Malaga. Ja, Volvos "sportswagon" är riktigt trevlig och målgruppen är unga par eller framförallt "empty nesters" - alltså familjer med utflugna barn.
Men det innebär inte att baksätet och bagageutrymmet spelat ut sin roll. Nej, snarare tvärtom. Aktersoffan har begåvats med bältespåminnare och den rejält tilltagna takhöjden skapar en härlig rymd. Skuffen rymmer dessutom 417 liter vilket är fyra liter mer än dagens V40, vilken produceras fram till maj innan det är dags att vinka farväl.
Framstolarna är dessutom en ergonomisk fullträff och instrumenteringen har begåvats med en snitsig gimmick som hela bilvärlden snackar om. Det är en supertunn friliggande mittkonsol som resulterar i ett nytt förvaringsutrymme bakom alla reglage. Perfekt för golfskorna?

Elektronisk svärmor
Bland alla spanska rattmatadorer känns det skönt att Volvo V50 är utrustad med sex krockkuddar samt en elektronisk "svärmor" som heter Idis. Hon uppmärksammar alla omkörningar eller inbromsningar och fördröjer allt ifrån varningslampor till ingående telefonsamtal för att inte distrahera föraren i onödan. Och det kan behövas - vi sitter nämligen bakom spakarna på T5 AWD som är en fyrhjulsdriven skrattmaskin på 220 hästkrafter.Strapatsen till hundra rullar på 7,3 sekunder och när "guardia civil" har siesta kan 240 toppas. Men risken finns att mungiporna dalar när T5:ans soppakonto kommer på tal. Vid normalt landsvägstempo visade färddatorn en snittförbrukning på litern per mil men siffran späddes på med ytterligare en halvliter vid tuffare bergskörning.
Förutom det här vrålåket erbjuds femmor på 140 (218 900:-) och 170 hästkrafter (230 900:-). I vår lanseras dessutom en fyra på 125 (208 900:-) samt en turbodiesel med partikelfilter på 136 hästkrafter (230 900:-). Visst är Volvo V50 en underhållande bil och vi kan inte låta bli att låna golfaren Seve Ballesteros välkända citat: "det här är bland det roligaste man kan göra med kläderna på!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!