Volvo med "baktanke"

Med en snygg och välformad bak kan man komma långt i karriären - det må gälla fotomodeller, filmstjärnor, popdivor och faktiskt även bilar. Volvo C30 har därmed alla förutsättningar att lyckas: häcken är nämligen ovanligt lyckad. Mycket tack vare bakvingen, dubbla avgaspipor, superfräcka ljusramper och en underbar bagagelucka i mörktonat glas. Ja, efter att ha blottat baken på C30 så förekom det en hel del busvisslingar under den första provturen på Mallorca!

Foto:

Volvo2006-11-01 08:43

Det är inget tvivel om att testbilen väcker uppmärksamhet. Turistsäsongen är visserligen över men det hindrar inte att såväl lokalbefolkningen som en och annan kvarbliven turist kastar hungriga blickar på nykomlingen. Volvos representanter håller masken under jungfrufärden men måste innerst inne känna en stor tillfredsställelse.

Liten men tuff
Designteamet fick tänka nytt och annorlunda - Volvo C30 skulle nämligen attrahera en ny, yngre målgrupp och resultatet ser vi här idag. Bilen har en sportig och lekfull design med flera kännetecken: här finns den klassiska grillen, en sluttande taklinje, ett avhugget bakparti och muskulösa skuldror. Men det är ändå de hästskoformade bakljusen och bagageluckan i mörktonat glas som diskuteras mest. Visst är det fräckt! Interiören känns desto mer välbekant och har begåvats med den supertunna friliggande mittkonsolen från S40/V50. Göteborgarna påpekar noga att C30 inte är någon familjebil och några lasttester med exempelvis barnvagnar har aldrig gjorts. Men hur står det till med kupéutrymmet? Jo, man sitter utmärkt i framsätena samtidigt som aktersoffan rymmer två normalväxta personer, men mycket talar för att det inte kommer att bli mycket använt. Nej, här kommer säkert ryggstöden vara nerfällda och ge plats åt allehanda fritidsutrustning.

Imponerar på vägen
Under huven erbjuds åtta motorer men bilbyggarna från västkusten har valt att utrusta pressbilarna med de största bensin- och dieselmotorerna. Det vill säga T5 med femcylindrig turbomotor på 220 hästkrafter (248 900:-) och oljebrännaren D5 på 180 (265 800:-). Ja, att provköra bilar på Mallis är som att åka på en ospecificerad charterresa: allt kan hända. Spanjorerna kör som galningar, trafiken är intensiv och respekten för vägmärkena är lika stor som för polisen, med andra ord ingen alls. Men landskapet är underbart och med T5:an finns kraftresurser som heter duga. Maskinen skjuter iväg till hundra på 6,7 sekunder och toppar 240 km/h. Ändå är det köregenskaperna som imponerar mest och bilen känns absolut stabil. Vägen slingrar sig upp mot Valldemosa, det var i klostret här som Frédéric Chopin komponerade "Regndroppspreludiet" men ändå gassar solen. Vägarna är stundtals både smala och ojämna men chassit protesterar inte utan hanterar knöligheterna på bästa sätt. Volvo C30 är helt enkelt drömvagnen för ungdomar som uppskattar golfbagar mer än barnvagnar, som hellre använder en iPod än en kassettspelare och som föredrar att dricka Red Bull framför Pommac!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!