Volvo med virrvarr

Titta noga på bilderna - det här är nämligen den kraftiga och muskulösa kusinen till nya V70. Namnet är gamla bekanta Volvo XC70 men under skalat är nästan allt nytt. Bilen har klätt upp sig för en lyxig afton på stan, men samtidigt är aptiten på ett spännande äventyr större än någonsin. Terrängegenskaperna har nämligen förbättrats tack vare högre markfrigång och "Hill Descent Control" som gör utförsbackarna till ett nöje. Dessutom finns en röd tråd till självaste Sigvard Bernadotte!

Foto:

Volvo2007-03-08 10:02

Det första som slår mig är designen. De stora plastimplantaten på dagens XC70 ersätts nu till stora delar med lackerade ytor. Skärmbreddarna och hasplåtarna finns tack och lov kvar, men plastdetaljerna är inte lika utmärkande på nya Volvo XC70. Bakdelen är enormt läcker och stoltserar med bakljus där överdelen är inbyggd i den sexkantiga bagageluckan.

Kunglig inspiration
Sigvard Bernadotte var inte bara en svensk prins, utan även en världsberömd formgivare. Hans mest kända designmönster kallades "virrvarr" och det trassliga temat har inspirerat interiören. Det är bara att kika på aluminiumpanelerna och de bakre nätfickorna så upptäcker man retromönstret från 1958. Fräckt! Men för att lyckas i "arbetarklassen" räcker inte bara en snygg interiör - drivlinan får inte banga ur! Därför kan den elektroniskt styrda fyrhjulsdriften från svenska Haldex även kompletteras med "Hill Descent Control". Det innebär att nya XC70 klättrar ner sakta men säkert i utförsbackar, helt automatiskt. Vid försäljningsstarten i augusti erbjuds för första gången en bensinsexa på 238 hästkrafter och dieselalternativet är T5:an på 185 hästar. Nya Volvo XC70 förenar det folkkära med det exklusiva, precis som Sigvard Bernadottes formgivning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!