Volvo S60 - ett lätt val

Årets stora snackis är naturligtvis valet. Det utlovas löften från höger och vänster, men ditt kanske viktigaste val i år är huruvida du ska köpa dig nya Volvo S60 eller inte. Precis som inför riksdagsvalet den nittonde september så har biltillverkaren lovat massor: det ska vara den snyggaste, körgladaste, säkraste och bästa Volvon någonsin. Allt låter nästan för bra för att vara sant och nu är det upp till bevis i ett soligt Portugal. Är nya S60 årets bilval?

Foto:

Volvo2010-05-28 07:02


Strax utanför Lissabon ligger det som ofta kallas för "Atlantens Riviera". Milslånga stränder, kuperat landskap och sommarvärme möter oss så fort vi kommit fram och det är inte svårt att förstå varför provkörningen är förlagd hit. Efter bara några mil står det klart vilken potential dagens testbil har och att löftena faktiskt infriats.

Sportig formgivning
Till det yttre är det lätt att trivas med nya Volvo S60. Från den läckra nosen till motorhuven, vidare över taket och slutligen baken känns det sportigt och steget till en ren coupéprofil är inte långt borta. Känslan förstärks så fort man placerat baken i någon av de fyra lagom skålade sportstolarna. Det är snyggt, välkomnande och lätt att trivas - men samtidigt har det inte gjorts alltför stort avkall på utrymmena. Alla mått har nämligen ökats och jämfört med gamlingen finns mer benutrymme baktill. Bagageluckan är tio centimeter bredare för att lastningen ska underlättas och enda plumpen i testprotokollet är att volymen minskat från 424 till 388 liter. För dig som vill lasta mycket blir det således att vänta på kombin V60. Vidare är ergonomi, materialval och alla reglage väl genomtänkta. Instrumentpanelen är lite mer avskalad än tidigare men samtidigt väldigt lätt att överblicka. Nästan alla inställningar, från bilens chassisättning till ljudanläggningens volym, kan enkelt skötas från ratten.

Säkerhet i världsklass
Vi har kört den förväntade storsäljaren S60 D3 som bjussar på 163 hästar (280 000 kr). Med sexväxlad manuell låda hålls förbrukningen till runt halvlitern milen, sprinten till hundra klaras av på 9,2 sekunder och det roliga tar slut vid 220. Bakom ratten är det riktigt kul men samtidigt stabilt, tryggt och ovanligt tyst. Naturligtvis erbjuds även D5:an på 205 hästkrafter (305 000 kr) och är du ute efter bensinare så finns en nyutvecklad fyra på 203 hk (270 000 kr) samt den beprövade T6:an på 304 (394 000 kr). Den sistnämnda har fyrhjulsdrift som standard, medan det bara finns som tillval till D5.
Vidare kommer en snål DRIVe-version lanseras under 2011 som ska fixa 115 gram koldioxid per kilometer. Oavsett motor får köparen en komfortabel och snygg familjebil vars säkerhet är i absolut världsklass. För visste du att bilen erbjuds med allt ifrån adaptiv farthållare till fotgängarskydd med automatiskt bromssystem? Plötsligt känns företagets målsättning att ingen Volvoförare ska riskera att dö i trafiken år 2020 nära på realistiskt och som bonus får vi det sportigt och kul på vägen. Volvo S60 är ett lätt och rent bilval. Höstens riksdagsval lär bli betydligt svårare och smutsigare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!