Volvos sladdbarn

Volvo C30 BEV rullar bokstavligt talat mot strömmen. Det är nämligen göteborgarnas första elbil och batterierna laddas från ett vanligt eluttag. Vi smyger fram helt ljudlöst, utsläppen är noll och milkostnaden ligger på runt 1,50. Kan det bli mycket bättre än så här? Tja, prislappen lär bli väldigt hög och räckvidden på 15 mil ger oss fortfarande huvudvärk. Volvos sladdbarn bevisar dock att företagets ingenjörer är laddade att ta sig an framtiden. Vi har provkört den hemliga prototypen!

Foto:

Volvo2009-10-21 07:35


Elbilen har dömts ut tusentals gånger men på kort tid har vi provkört flera vagnar som ger oss en smula framtidshopp. Mitsubishi iMiEV, Smart Fortwo Electric och nu - Volvo C30 BEV där bokstavskombinationen står för "Battery Electric Vehicle". Nu är det inte längre frågan om elbilarna kommer på allvar, utan när?

Billiga mil
Testbilen ser påfallande produktionsklar ut - tills man öppnar motorhuven och ser virrvarret av sladdar. Här samsas silvertejp med plastiga spännband, men så är Volvo C30 BEV resultatet av blott ett halvårs utvecklingsarbete. Det enda man reagerar på bakom ratten är att varvräknaren ersatts av en energimätare som hela tiden visar förbrukning samt återladdning av litiumjonbatteriet som finns placerat i bagageutrymmet. Elmotorn är på 111 hästar och hänger med utmärkt i trafiken: toppfarten har begränsats till 130 km/h för att inte slösa med energin och färden till hundra tar bara elva sekunder. Räckvidden anges till 15 mil och eftersom batterikapaciteten är 24 kilowattimmar och bilen drar 1,6 kWh per mil så blir milkostnaden runt 1,50. Att ladda upp litiumjoncellerna med hushållsel tar åtta timmar och här återkommer vi till problematiken kring dagens elbilar. Volvofolket kallar prototypen för "Beven" och räknar med att sladdbarnet går i produktion år 2014.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!