XC70 går som på räls

Volvo XC70 är den rätta bilen för spännande fjällutflykter. Anledningen är den lyckade kombinationen av generös markfrigång, låg tyngdpunkt och ett sofistikerat AWD-system. Bilen tuggar sig fram genom modd, snörök och på spåriga isvägar utan att protestera. Därför ville vi ge göteborgaren en extra tuff utmaning - att följa en bit av Malmbanans sträckning mellan Torneträsk och Riksgränsen. Frågan är om XC70:n går som på räls?

Foto:

Volvo2008-03-20 07:54


Riksgränsens turistanläggning ligger precis bredvid järnvägen och det är inte vilken järnväg som helst - utan Malmbanan! Det rör sig alltså om femtio mil spår som förbinder LKAB:s gruvor i Kiruna och Malmberget med utskeppningshamnarna i Luleå och Narvik. Banan trafikeras av världens längsta (750 meter) och tyngsta (8 500 ton) tågsätt. Så håll huvudet varmt och häng med på ett iskallt uppdrag.

Värmer rumpan
Volvo XC70 ser riktigt tuff och arbetssugen ut tack vare stryktåliga plastpaneler, rejäla skärmbreddare och kraftiga hasplåtar. Men hur är det i verkligheten, bedrar skenet? Nej, faktiskt inte vilket bevisas efter Malmbanan. Vår testkärra är svårstoppad och under huven arbetar bensinsexan på 238 hästar i kombination med en alert sexstegad automat (379 900:-). Fyrhjulsdriften sköts automatiskt och bakhjulen börjar arbeta när framsulorna tappar greppet. Om däremot föraren tappar greppet så finns antispinn/stabiliseringssystem, krockkuddar i mängder och Hill Descent Control. Detta system erbjuder mjuk och kontrollerad körning utför branta, dåliga vägar. Det är verkligen inbjudande att sitta bakom ratten och instrumentpanelen uppvisar perfekt symmetri, för att inte tala om de välstoppade fåtöljerna. Även baksätet är rymligt och kan dessutom förses med rumpvärme. Nu är alltså renfällen ett minne blott!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!