XC70 i arbetaroverall

Låt oss presentera den kraftiga och muskulösa kusinen till nya V70. Namnet är gamla bekanta Volvo XC70 och det är en mullig mansgris som inte ryggar tillbaka för skogsvägarna i Ruhrområdet.

Foto:

Volvo2007-05-25 07:40

Vi har kavlat upp ärmarna på flanellskjortan, spottat i nävarna och vågat oss ut till platserna som gud glömde. Terrängegenskaperna har förbättrats tack vare högre markfrigång och "Hill Descent Control". Dessutom finns en röd tråd till kungahuset!
Det första som slår oss är designen. De stora plastimplantaten på dagens XC70 ersätts nu till stora delar med lackerade ytor. Skärmbreddarna och hasplåtarna finns tack och lov kvar, men plastdetaljerna är inte lika utmärkande på nya Volvo XC70. Bakdelen är enormt läcker och stoltserar med bakljus där överdelen är inbyggd i den sexkantiga bagageluckan.
Sigvard Bernadotte var inte bara en svensk prins, utan även en världsberömd formgivare. Hans mest kända designmönster kallades "virrvarr" och det trassliga temat har inspirerat interiören. Det är bara att kika på aluminiumpanelerna och de bakre nätfickorna så upptäcker man retromönstret från 1958. Men för att lyckas i "arbetarklassen" räcker inte bara en snygg interiör - drivlinan får inte banga ur! Därför kan den elektroniskt styrda fyrhjulsdriften från svenska Haldex även kompletteras med "Hill Descent Control". Det innebär att nya XC70 klättrar ner sakta men säkert i utförsbackar, helt automatiskt. Vid försäljningsstarten i augusti erbjuds en bensinsexa på 238 hästkrafter (377 900 kr) och dieselalternativet är T5:an på 185 hästar (365 900 kr). Själva "arbetaroverallen" erbjuds i tio olika färger och tvättas utan problem i maskin!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!