Höll gården vid liv – med ett bryggeri

Med målet att rädda familjegården gav han sig in i en, för honom, okänd bransch. Nu driver Gunnar Emanuelsson Nääs Gårdsbryggeri och är, efter sex år, väletablerad på ölmarknaden.

Tillsammans med familjen startade Gunnar Emanuelsson Nääs Gårdsbryggeri för sex år sedan. Här står han i verksamhetens kärna tillsammans med Jesper Meyer, som ansvarar för ölbryggningen.

Tillsammans med familjen startade Gunnar Emanuelsson Nääs Gårdsbryggeri för sex år sedan. Här står han i verksamhetens kärna tillsammans med Jesper Meyer, som ansvarar för ölbryggningen.

Foto: Dennis Petersson

Ydre kommun2019-09-21 07:00

– Det här är ett sätt att driva lantbruk utan att ha djur. Gården har funnits inom familjen i 120 år och hade vi inte gjort någonting hade ladugården kunnat bli stående, som ett skräphål, men så ville vi inte ha det. Det är först nu verksamheten går jämt ut ekonomiskt och det känns jätteroligt att vi har lyckats att hitta ett hållbart alternativ, berättar bryggeriägaren. 

När vi träffas vid Näs säteri, strax utanför Hestra i Ydre kommun, slår vi oss ned där mjölkproduktionen en gång ägde rum. De gamla kobåsen har bytts ut mot bord, stolar och en bardisk, ytterligare lite längre in i ladugårdsbyggnaden är ölproduktionen i full gång. För sex år sedan startade Gunnar Emanuelsson med familj ett mikrobryggeri, utan några större förkunskaper, men med hjälp av ölexperten Lars Schweitz har de byggt upp ett varumärke som är välkänt av många. 

– Vi har vuxit in i det, framförallt på marknaden eftersom att försäljningen är den svåra biten. Jag känner att vi är respekterade här i Östergötland, restauranger handlar av oss, och kvalitetsmässigt har vi kommit dit vi ville. Sedan skulle jag givetvis vilja se att vi sålde större volymer, konstaterar Emanuelsson. 

Efter sex år av uppbyggnad ligger ölproduktionen på cirka 100 000 liter per år, ölsorterna är ett tiotal och omsättningen landar på mellan fyra och fem miljoner kronor. Ydrebryggeriet var blott det 90:e svenska bryggeriet att leverera sina produkter till Systembolaget.

– I dag talar man om att samma siffra ligger omkring 400 stycken. Visst känner vi av en konkurrens, men jag skulle inte säga att den är hård. Det är ingenting som är enkelt, vad man än gör så måste man göra det bra, och konkurrensen tvingar oss att hela tiden göra bättre produkter.

Vad är det som gör att ni har lyckats etablera er på marknaden?

– Många uppskattar oss för att vi är lokala, det finns en väldigt stor lokalpatriotism och det är en viktig bit, men jag tror inte att det hade räckt om man inte hade gjort en öl som uppskattades.

Nu är Gunnar Emanuelsson redo att ta gårdsbryggeriet till nästa nivå. 

– Dels vill vi utveckla besöksnäringen kan man säga, med ölprovningar, företagsevent och musikkvällar. Sedan jobbar vi ju hela tiden för att få en ökad volym. Rent tekniskt har vi en kapacitet att fördubbla produktionen utan att göra något mer än att anställa folk. 

Karta: Nääs gårdsbryggeri AB
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!