â Vi kommer i det hĂ€r lĂ€get att dra ned arbetstiden med 60 procent och det innebĂ€r i princip att vi hĂ„ller fabriken stĂ€ngd tre dagar i veckan. Det gör vi endast för att det Ă€r lika bra att ta i rejĂ€lt frĂ„n början och dĂ€refter öka igen i takt med att krisen lĂ€ttar, förklarar vd:n och delĂ€garen Kenneth Dietz.
I stort sett har all bilproduktion i Europa nu stoppats pĂ„ grund av coronapandemin vilket fĂ„r konsekvenser för bilskĂ„pstillverkaren i Ydre. Ăn sĂ„ lĂ€nge överlever verksamheten pĂ„ den befintliga orderstocken men tillförseln av nya projekt har helt stannat av. DĂ€rför vĂ€ljer YdreskĂ„p nu att korttidspermittera samtliga 25 medarbetare - nĂ„got som de lokala fackförbunden har stĂ€llt sig bakom.
â Konsekvenserna slog till med full kraft för en veckan sedan. DĂ€rför mĂ„ste vi vidta Ă„tgĂ€rder för att kunna rida ut den hĂ€r stormen och det gör vi genom att anvĂ€nda det stödpaket som regeringen har lanserat. Vi vill helt enkelt inte hamna i en situation dĂ€r vi gĂ„r mot varsel och uppsĂ€gningar.
Har ni nÄgon tidsgrÀns för permitteringen?
â Stödprogrammet frĂ„n regeringen rĂ€cker i sex mĂ„nader. Om vi mĂ„ste utnyttja hela den perioden? Det tror jag inte.
â Den hĂ€r krisen var naturligtvis inte vad vi önskade oss men vi ska ta oss genom det hĂ€r, det finns inga andra alternativ för oss, men visst hade man kunnat önska sig en bĂ€ttre start, avslutar Dietz.