Syftet med Reko-ring är att den ska förenkla affären mellan konsumenter och lokala producenter utan mellanhänder. För den lokala producenten är det inte altid så lätt att komma in med sina produkter i matvaruhandeln, och kunden kanske drar sig för att besöka alla producenter för att få tag på det de vill ha.
Efter att spanat på kringliggande Reko-ringar och träffat projektledare inom ämnet så fattades ett snabbt beslut "Vi kör". Det är nu tre drivna kvinnor i Ydre som står bakom det hela och som skapat den digitala plattformen som krävs för att en Rekoring ska fungera.
– Vi arrangerade en träff och en föreläsning där just Reko-ringar presenterades. Detta fick Sara Wennerbo och mig samt många andra att känna "Okej vi kör", då vi kände att vi hade tillräckligt mycket på fötterna. Det är nu en månad sen, berättar Linnea Granath.
Sedan har allt gått fort. Sedan starten så har Reko Ydre under 2,5 vecka samlat 370 följare och 30 anslutna producenter via plattformen. Innan detta startades så var man även i kontakt med handlarna i bygden där man bjöd in till diskussion då man inte ville konkurrera med dem.
Det hela går ut på att producenterna som vill vara med skapar en annons inför nästa utlämning, där de via plattformen presenterar vad de har till försäljning. Konsumenten kan sedan i lugn och ro beställa vad de vill ha av var och en av producenterna och vid de bestämda utlämningarna så får man ta emot sina beställningar, så det är inte frågan om någon torghandel. Producenten tar med sig det som är beställt och behöver inte heller packa ihop något som inte blev sålt. Betalning sker oftast och enklast via digitala appar. Utlämningarna kommer vara i Rydsnäs varannan vecka.
– Vi har nu bland annat fått med oss flera odlare av grönsaker, honungsproducenter, äggproducenter och köttproducenter är under bearbetning. Alla som känner sig sugna på att vara med är varmt välkomna. Det finns många odlare och lokala producenter som på detta sätt lättare kan nå ut till en större kundkrets. En Reko-ring är ju även en bra social mötesplats för både konsument och producent, där kunden kan få en berättelse om hur råvaran som man stoppar i munnen har producerats, berättar Linnea Granat och Sara Wennerbo vidare.
– Det är väl flera som oss som gillar att odla, däremot har man ingen tid att stå på en marknad, för mig gäller det att vara effektiv, därför passar detta perfekt för mig, avslutar Wennerbo.