Olle Forsell äger och driver Kalvefalls gård sedan 19 år. I över sex år har vandrarhemmet lidit av dålig uppkoppling för internet och mobiltelefoni.
Han har stått på skorstenen till bostadshuset, tagit bilen upp på höga höjder eller kört flera mil. Allt för att kunna betala ut löner till anställda, ta emot gästförfrågningar och hantera bankärenden.
Men nu har han tröttnat.
– Den här situationen håller inte längre. Jag har skrivit brev till landshövding, media, regering, riksdag – ja alla. Men ingenting har hänt. Min sambo har redan tagit ett annat jobb och jag får falla tillbaka på min gamla snickarbakgrund.
Bristande telefoni har lett till missade bokningar via samtal och sms. Och därmed tappade gäster.
– När vi inte svarar bokar folk på annat håll i stället.
Olle Forsell är inte ensam, enligt Svenska turistföreningen (STF) har en av fem av föreningens franchisetagare tappat gäster på grund av bristfällig uppkoppling på mobil, telefon och internet.
– Flera hör av sig till mig och uttrycker stor frustration. De vittnar om att det kan vara svårt för gäster att komma i kontakt med anläggningen, digitala betalningslösningar är näst intill omöjliga och verksamheten tappar kunder på grund av bristande kommunikationsmöjligheter, säger Magnus Ling, vd på STF.
Olle Forsell tänker dock driva vandrarhemmet vidare, men lägger ned hästverksamheten.
– Det finns ingen anledning att fortsätta. Att hålla tjugo hästar kostar mer än vad de drar in.