På den nordligaste spetsen av Torpön, mitt i den fridfulla sommaridyllen i sjön Sommen, ligger Ydres största turistattraktion. Glassbar, restaurang, höghöjdsbana och båthamn, det är bara några av de aktiviteter som anläggningen erbjuder.
"1000 gäster"
– Vi har ett upptagningsområde på en radie av ungefär tio till 15 mil. På en toppendag har vi upp mot 1 000 ätande gäster, säger delägaren Annika Bergman.
– Om året lockar vi omkring 100 000 besökare till Sommenbygden, fyller partnern Peter Sterne i.
Det är givetvis Torpöns Färjeläge det handlar om. Just nu råder högsäsong, där ägartrion och de cirka 50 anställda verkligen får bekänna färg, med fullt av gäster varje dag.
Tack vare bra väder under försäsongen har årets sommar varit en stor succé hittills. Från mitten av juni till mitten av augusti, alltså under nära två månader, är det som allra mest ruljangs och bygden lever upp till sin fulla potential.
"Ödmjukt stolta"
– Vi har ju naturen gratis, kan vi bara kombinera den med god mat, ett vänligt bemötande och roliga aktiviteter så har vi ett färdigt koncept. Jag tror många förvånas över de rätter vi serverar, vi gör allt från grunden med svenska råvaror, så vi har ytterst få halvfabrikat, säger Annika Bergman.
– Vi har hela tiden velat behålla den lantliga och genuina prägeln samtidigt som vi strävat efter en modernare "touch" och ökad lönsamhet, säger Peter Sterne och fortsätter:
– Vi är ödmjukt stolta över vad vi har åstadkommit tillsammans med alla medarbetare som jobbat och slitit under alla dessa år. Det fanns verkligen en jättebra grund att stå på när vi tog över för tio år sedanoch nu är det än mer "krattat i manegen" för en efterträdare.
Rätt efterträdare
Efter ett decennium vid rodret börjar ägartrion att tänka på refrängen. Delägaren Jörgen Martinsson har meddelat att han gör sin sista sommar "på schema", och därför saluförs nu hela anläggningen, i hopp om att hitta rätt efterträdare.
– När Jörgen bestämde sig att trappa ner kände vi att: kanske är det ett bra läge att se ifall vi kan hitta någon som kan komma in med nya ögon och göra det här ännu bättre än vi kan, och det finns det helt säkert, säger Sterne och fortsätter:
– Samtidigt så är det en väldigt komplext anläggning att driva, med många olika verksamhetsdelar, och Torpöns Färjeläge är verkligen navet i Sommenbygd. Den som ska driva anläggningen måste känna ett ansvar, inte bara för sitt eget, utan för att det ska funka för så många som möjligt runt om i bygden.
Ej skrivet i sten
Ägartrion berättar också att inget är skrivet i sten, "till salu är inte samma sak som att det är sålt". De tror att det kan vara svårt att hitta efterträdare som är villiga att ta på sig ansvaret för Sommen-anläggningen, därför har de en "plan två".
– Vi ser också alternativet att hitta någon som är duktig på mat och kök, så att vi kan arrendera ut restaurangen och glassbaren istället för att sälja. Kanske hittar vi en person som vi tycker passar perfekt som krögare här ute på Torpön, säger Peter Sterne.
Det har varit tio innovativa år som passerat, där flera upprustningar och nybyggen genomförts, senaste har restaurangen fått sig en uppfräschning. Enligt ägartrion är utveckling något som krävs varje år, för att besökarna ska fortsätta att återvända.
Några som ofta besöker anläggningen är Motalaborna Markus Larsson och Frida Davidsson med barnen Harry och Gry, de har nämligen ett sommarhus i närheten.
– Det brukar bli ett par besök per år. Det är ett trevligt ställe och ett lagom utflyktsmål för barnen, med naturum, lekplatserna och glassen, säger Markus Larsson.
Nu återstår det alltså att se om ägartrion hittar sin efterträdare efter ett decennium, eller om anläggningen fortsätter i samma regi.