Charlie Åström är lite av en doldis för Ydreborna, trots att han nu bott här i fyra år med sin familj i Asby.
Men detta är en högst upptagen man som enligt egen utsago finns mer på Zoom (videokonferens reds anm) än i verkligheten. Han håller sig inom kulturens ramar och är i grunden ljusdesigner. Något han alltid kommer tillbaka till. Han är också scenograf och regissör, i Sverige och internationellt, med över 200 professionella scenkonstproduktioner och en masterexamen i regi och dramaturgi för rörelsebaserad scenkonst från Stockholms Dramatiska Högskola i bagaget.
Charlie Åström är just nu aktuell i produktioner på Backa teater, Tyst teater, Falaki Stage i Kairo, Egypten. Onassis Center i Athen, Grekland, och Dramaten.
– Tanken var från början att det skulle bli ett scenkonstprojekt att driva i Ydre när vi flyttade hit, men det har det inte blivit än. Mitt frilansande tog en annan väg och min fru Christine blev biblioteks- och kulturchef i Ydre, berättar Charlie om varför det dröjt.
Förhoppningen nu är att det inom en tvåårsperiod ska kunna bli något i Ydre trots allt.
– Jag sökte ett stipendium som jag fantastiskt nog har fått som enda landsortsbo dessutom, från Region Östergötlands kultur och utvecklingsfond, för att kunna få tid att undersöka möjligheterna att fortsätta en fördjupning i det nu.
– Jag kan tänka mig ett stort projekt i Ydre. Jag blev väldigt imponerad av RISKteatern här med sina produktioner och många kulturutövare och Kulturskolan i Ydre som håller sig vid liv.
Rubriken på hans ansökan till stipendiet lyder: Från centrum till periferin. Charlie förklarar:
– Landsbygden är uselt representerat i storstaden. All ekonomi utgår från maktens centrum, men hur ser relationen ut till landsbygden? Jag blev intresserad för villkoren för landsbygden, såsom det automatiserade lantbruket. Vinsterna därifrån kommer aldrig tillbaka, säger Charlie som utifrån det hoppas hitta ett projekt i Ydre.
Under coronapandemin dök det upp nya möjligheter.
– Jag fick hoppa in på Kulturskolan och vikariera. Då träffade jag ungdomarna och det satte igång tankarna. Jag fick utöva mitt yrke.
Han fick dessutom ett jobb som han sökt ett och ett halvt år tidigare.
– Ja, jag glömde nästan bort det, men så fick jag göra ett undervisningsprov och jobbet var mitt. Så nu är jag lektor i ljusdesign vid Stockholms Konstnärliga Högskola (SKH) på 75 procent. En unik tjänst som det inte finns många av i Europa.
– Det är enorm apparat som känns både spännande och helt fantastisk. Så det är mycket nu, skrattar han.
Charlie växte upp med två icke hörande föräldrar så teckenspråk är ett av hans uttrycksmedel. Det får han användning för på Tyst teater som han nu också arbetar med.
– De firar 50-årsjubileum i år och jag har varit där till och från i sex år. De är en del av Riksteatern. Uppsättningen är Alice i Underlandet som är en väldigt visuell föreställning som går upp 2022. Det passar mig bra som har en mastersexamen i rörelsebaserad scenkonst. Den kommer att spelas tvåspråkigt, det vill säga för den hörande publiken också.
På Backa teater står han för både ljus och scenografi
Du är inte orolig för utmattning med allt detta samtidigt?
– Nej, jag sover lite dåligt, men jag älskar mitt arbete och får nu en fast punkt på SKH, som gör att jag kan jobba mer hemifrån och att jag får vara mer i Ydre med min familj.