Tidigare var Simon Johansson skribent för en den breda motorsporten, för det stora förlaget Albinsson och Sjöberg.
Även Sveriges Radio hyr in honom som reporter under det årliga Svenska VM-Rallyt.
Vid sidan av detta driver han även företaget Simon Promotion som inför varje sommarsäsong har sin topp.
Under 2009 hittade Simon Johansson en ny nisch för företaget ”Simon Promotion Sales and Events”.
Den tidigare arbetsgivaren, Albinsson och Sjöberg, Nordens största motortidningsbolag som bland annat skriver tidningen ”Bilsport Junior” hade ett inslag om byggnationer kring lådbilar.
Simons företag tog fram en bra skiss på en byggsats för lådbilar till ett reportage i tidningen.
Detta lästes av många intresserade som sedan hörde av sig till Johansson och beställningsformulären ökade raskt i antal.
Numera ringer telefonen ideligen angående nya beställningar.
Även många företag och övriga verksamheter får upp ögonen för detta i marknadsföringssyfte, och under de närmaste dagarna kommer en sändning med 40 lådbilar att lämna tillverkningslokalen i Österbymo.
Dessa transporteras i dagarna ut till företagskunder i Eksjö och Västervik som kommer arrangera lådbilsrally tillsammans med Simon Johanssons företag som här blir en komplett leverantör i hela Promotion konceptet, där bilarna, maten med mera ingår på ett smidigt sätt, genom ett enda samtal.
De har också fått en beställning av två lådbilar som ska likna tunnelbanevagnar. Detta till ett tunnelbanerace i Nacka. Dessa ska skickas till kund under tisdagen, och arbetet pågår för fullt in i det sista.
Johansson och hans personal har också byggt upp två lastbilsformade lådbilar åt Mercedes Benz.
– Byggnationen av lådbilarna började som en kul grej, men har blivit ett allt större sidokoncept för bolaget, berättar Simon Johansson
Simons Promotion företag har blivit ett välkänt koncept för marknadsevent, med olika former av bilar och motorer som en röd tråd.
– Ena dagen står vi och marknadsför Citroen och grillar 100-tals hamburgare åt besökarna, för att i nästa stund skylta om för ännu en fordonstillverkare.
– Vi ansvarar för en helhet gällande event, mässor, visningar och sammankoppling av företag och kunder. Detta både inom personbils-, transport och och lastbilsförsäljning.
Simons anläggning i Österbymo är på 7 000 kvadratmeter inhägnat område och här ingår även teknikbanan för ”Bilskoj” som han även driver.
– Fast nu börjar vi faktiskt bli trångbodda. Bara eventen och försäljningsuppdragen sysselsatte åtta personer här hos mig under hösten. Till detta får vi sedan lägga all produktion av delar och detaljer som vi lägger ut på legotillverkning hos andra företag i närheten.
– De anställda samt inhyrd bemanning berättar med ett skratt att de har högre produktionstakt än biltillverkaren SAAB, då de hinner bygga fyra lådbilar per dag här i den trots allt lilla lokalen.
Nu har gänget även fått till en ”CE märkt” broms till sina bilar.
– Detta är en mer effektiv broms till våra små lådbilar och CE märkningen underlättar försäljning mot förskolor och liknande verksamheter, berättar personalen i verkstaden.
Fick lämna rallystolen
Johansson informerar vidare att de har två ordinarie storlekar på sina lådbilar och att den större modellen med dess häftiga utseende och detaljerade konstruktion lockar även fram tonåringen ur de flesta vuxna.
Simon Johansson som har arbetat mycket inom rallyvärlden och drivet ett stort arbete med Midnattssolsrallyt under tidigare år.
Det har skapat många fina kontakter, som nu också lett till nya uppdrag av flera företag att sköta deras event och promotion inför årets Midnattssolsrally.
Det är verkligen full fart för Ydre företaget och för Simon Johansson som nu även blivit pappa för andra gången.
Rallystolen har han dock fått lämna efter att ha blivit påkörd inne i målfållan under en rallytävling där han arbetade med radio. Detta med ryggskador som följd.