Mat och väntan - finfint betyg

Socialstyrelsen har gjort en jämförelse kommunerna emellan avseende kvaliteten på hemtjänsten. Det ser helt okej ut för Ydre kommun - ja, faktum är att det ser väldigt bra ut.

Ydre2018-03-01 17:30

Där läns- såväl som rikssnitt pekar på en nöjdhetsgrad på cirka 90 procent, låg Ydre på 96 procent 2015 och 95 procent år 2016. Bästa kommunen i landet låg på 98 procent.

När mätningarna har sammanställt av Socialstyrelsen är det en rad kriterier som viktats och sedan sammanställts i tabellform. Det är saker som personalkontinuitet, helhetsbedömning, maten och boendet.

Kort väntan

Inom kategorin vård och omsorg har Socialstyrelsen ställt samman kriterier som väntetid för att erhålla ett särskilt boende, antal fallskador - och slutligen har nettokostnader och liknande bedömts.

Om vi ser till de olika kategorierna kan noteras att väntetiderna i antal dagar från ansökningsdatum till inflyttning är mycket bra. Rikssnittet har fluktuerat uppåt och nedåt med några dagar under senare år, men hamnade 2016 på något under 60 dagars väntetid.

Det ska jämföras med 16 dagar år 2016 i Ydre kommun. Det kan dock noteras att Ydre kommun år 2015 hade 61 dagars väntetid.

Negativt är positivt

På ett område ligger ändå Ydre på samma nivå som länssnittet, och det gäller antalet fallskador. Det rapporterades 52 fallskador i Ydre under 2016. Värdet är omräknat så visar antalet per 1000 invånare och avser personer 80 år och uppåt, som vistas i slutenvård.

Men tanke på invånarantalet i Ydre, ligger således antalet i realiteten på knappa 200.

Slutligen har Ydre lyckats klara såväl bra resultat i verkligheten, som en förhållandevis låg kostnad under de senaste tio åren. Socialstyrelsen har gjort en schablonsammanställning, baserad på vilka kostnader kommunen borde ha utifrån sina strukturella förutsättningar - och jämfört dem med Ydres verkliga kostnader.

På detta område låg Ydre 2015 på minus 5,9 - vilket är mycket bra, och på minus 1,4 procent 2016 och fortfarande bra.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om