– Det är ett besked som är jättesvårt att ta in på en gång. Det är naturligtvis tråkigt och inte vad man förväntar sig, säger 53-åriga Marie Örntorp.
Med sina 13 år i butiken är hon den som varit anställd längst på Röda Korsets second hand-butik Kupan i Österbymo.
Butiken drivs av tre anställda och 14 volontärer. Nu har de tre anställda fått besked om att de blir uppsagda i mars nästa år.
Det är hon och två arbetskamrater som har lönebidragsanställningar på grund av arbetsskador. Arbetsgivaren tar en del av lönekostnaden och resten täcks av statliga lönebidrag.
– Röda korset är ju en humanitär organisation, men det här känns inte så humant mot oss som alla är arbetsskadade, säger Marie.
Cecilia Johansson, ordförande i ideella Röda Korsets Ydrekrets, tycker det är tråkigt att behöva säga upp personalen.
Hur ser du på reaktionen att detta inte känns så humant?
– Vi i styrelsen förstår de drabbade, men vi kan inte driva en biståndsverksamhet med alltför dyra omkostnader. Jag ser ingen annan utväg. Ekonomin måste gå ihop.
– Det började redan i november med lägre försäljning som har fortsatt. Det var bara juli som var en bra försäljningsmånad. I oktober fick vi ett påslag på hyran med tusen kronor, och efter en lönerevision har kostnaderna tillsammans med hyreshöjningen ökat med cirka 40 000 kronor om året.
Hon pekar även på att Svenska Röda Korset har som policy att driva verksamheten med frivilliga krafter. Nu när de ekonomiska förutsättningarna förändras går även Ydrekretsen fullt ut åt det hållet.
Vad händer nu med butiken?
– Verksamheten kommer att rulla på och vi räknar med att kunna driva Kupan vidare med frivilliga. Det är vårat mål. Vi vet att butiken är viktig för bygden. Men annorlunda blir det ju. I dag har vi öppet sex dagar i veckan. Hur mycket öppet vi kan ha beror på hur många frivilliga vi får.
Cecilia Johansson är försiktigt positiv och hoppas att fler volontärer ska skriva upp sig på pass.
– Alla är välkomna. Men man måste känna ansvar och verkligen komma så man inte tycker det är oviktigt när det är dags, för Röda korset gör skillnad, säger hon och betonar sin tacksamhet till Ydreborna som är så bra på att skänka till butiken.
Marie Örntorp tror det kan bli svårt att driva butiken med bara volontärer.
– Kommunen är liten och det kan vara svårt att hitta tillräckligt med folk. Det vore så synd om det bara blir öppet några få dagar i veckan, då vi utgör så stor social funktion. Det vi gör är viktigt.