Sex timmars arbetsdag om Vänsterpartiet får bestämma

Införa sex timmars arbetsdag, förädla lokala råvaror genom personalkooperativ och arbeta förebyggande inom LVU och LVM. Det vill Vänsterpartiet i Ydre göra om de kommer till makten.

Albin Ydrefelt är uppvuxen i vänsterrörelsen och har tidigare engagerat sig i partiets lokala ungdomsgrupper. Sedan 2017 är han aktiv inom kommunpolitiken i Ydre.

Albin Ydrefelt är uppvuxen i vänsterrörelsen och har tidigare engagerat sig i partiets lokala ungdomsgrupper. Sedan 2017 är han aktiv inom kommunpolitiken i Ydre.

Foto: Agnes Ganestål

Ydre2022-09-07 05:00

Albin Ydrefelt, Vänsterpartiets förstanamn i Ydre, föddes in i vänsterrörelsen. Sitt kommunpolitiska engagemang i Ydre har han burit med sig sedan 2017.

– Jag har tidigare jobbat i Ydre, både som sjuksköterska, chef och medicinansvarig sjuksköterska, men nu jobbar jag i Vimmerby kommun i stället så det känns väldigt kul att få vara med och påverka och engagera sig genom ett politiskt uppdrag.

undefined
Frågan om kollektivtrafik är viktig, enligt Albin Ydrefelt. "När jag kör till jobbet i Vimmerby tar det en knapp timme, men ska jag åka kommunalt så tar det sex timmar tur och retur", berättar han.

Med 24 år som sjuksköterska i bagaget brinner han extra mycket för hälsa och sjukvård. Han lyfter äldreomsorgen som ett av flera exempel.

– Vi har en åldrande befolkning och fler och fler människor kommer behöva äldreomsorg. Det är redan svårt att hitta kompetent personal.

En lösning på personalfrågan, enligt Vänsterpartiet i Ydre, skulle kunna vara att införa sex timmars arbetsdag inom vissa branscher, däribland vård och omsorg.

Hur tänker ni där, ur ett ekonomiskt perspektiv?

– Man har provat att införa sex timmars arbetsdag på vissa ställen och då har man sett att man fått minskad sjukfrånvaro och man har inte behövt ta in bemanningspersonal, så det har gått ihop sig ekonomiskt.

undefined
Frågan om sex timmars arbetsdag skulle kunna vara aktuell inom flera branscher, enligt Albin Ydrefelt. "Vi har till exempel haft svårt att rekrytera socialsekreterare så vi lade en motion, som det tyvärr inte blev något med, att vi skulle erbjuda dem sex timmars arbetsdag med fullbetalt. Då skulle man kunna anställa tre stycken socialsekreterare till samma kostnad som att hyra in två konsulter".

Vänsterpartiet i Ydre vill också jobba mer med att förädla lokalproducerade råvaror.

– Vi vill trygga vår matförsörjning. Kanske skulle man ha ett lokalt andelsslakteri? Det gäller att ha en beredskap ifall transporterna inte kommer. Man skulle kunna ha olika personalkooperativ som gör det här tillsammans. Det kan skapa arbetstillfällen också.

Hur skulle det fungera praktiskt?

– I stället för att det är ett privat företag med en person som äger och driver och tar vinster eller förluster så är man flera som delar på det.

undefined
Ydres lokala livsmedelsproduktion är en viktig fråga för Vänsterpartiet. "Som det är nu så transporteras det som vi har här i form av köttproduktion, bär och svamp till andra ställen och vi tycker att man skulle kunna förädla det här på plats i stället", säger Albin Ydrefelt.

Ett förebyggande arbete, innan placeringar enligt LVU och LVM blir aktuella, är också viktigt enligt partiet.

– Det kostar mycket pengar. Vi tänker att vi måste jobba mer förebyggande för att slippa hamna i de situationerna.

Vad vill ni se att man gör konkret?

– Att man samarbetar mer mellan förskola, skola och socialtjänst. Det kan kosta pengar, men i slutändan kan vi ändå spara pengar på det för att vi slipper placera barn i familje- eller HVB-hem.

undefined
"I MSS-nämnden där jag sitter med beslutar vi om placeringar enligt LVU och LVM och det är sådant som kostar mycket pengar. Jag tänker att man tidigt behöver upptäcka de barn och vuxna som kanske är i riskzonen", säger Albin Ydrefelt.

Albin Ydrefelt lyfter också kollektivtrafiken, men medger att det är svårt att påverka den.

– Jag tänker att vi med gemensam röst får försöka påverka regionen. Vi är fossilberoende på landsbygden och ska vi kunna minska det så måste det finnas bra kollektivtrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!