Det är Ydre kommun som gjort inventeringen tillsammans med ÅF Infrastructure och det är främst huvudgatorna som ägnats mest intresse. Det finns tre klassificeringar i livsrumsmodellen Rätt fart i staden, som tillämpats även i detta fallet.
De flesta gatorna i de centrala delarna av de fyra tätorterna i kommunen klassificeras som "Integrerat transportrum", vilket innebär att de rekommenderade hastigheterna blir 40 km i timmen.
Tio-steg
Ett fåtal sträckor klassificeras som "Mjuktrafikrum", vilket gör att rekommenderad hastighet där blir 30 km i timmen. Slutligen är det sträckor främst i tätorternas utkanter, som klassificeras som "Transportrum", och där blir det istället 60 km i timmen som rekommenderas.
Bostadsgator härs och tvärs i tätorterna tillhör generellt klassificeringen Mjuktrafikrum, varför de ej studerats separat. Där blir det rent allmänt 30 km i timmen.
Bakgrunden till att Ydre kommun gör den här analysen är att det sedan 2008 är möjligt att i Sverige reglera hastigheten i 10-kilometerssteg från 30 km och upp till 120 km i timmen.
Samordning
De hastighetsbegränsningar som eftersträvas i tätorterna på lång sikt, är 30, 40 och 60 km i timmen, vilket nu föreslås bli fallet i Ydre kommun. Avsikten med det hela är att öka trafiksäkerheten, men med en bibehållen eller ökad respekt och acceptans för fartgränserna. Dessutom nås klimatvinster på köpet.
Förutom de ovan nämnda, finns det ytterligare klassificering, det är "Frirum", som är namnet på i princip bilfria områden som torg, parker, lekområden och liknande, samt "Integrerat frirum", där fordonstrafik får förekomma, men gående och cyklister är prioriterade.
I vanlig ordning finns det dessutom varianter av dessa indelningar, men de är inte aktuella i den inventering som företagits i Ydre kommun.
Om de föreslagna fartgränserna får acceptans i de politiska instanserna krävs dessutom en samordning med Trafikverket eftersom vissa av de sträckor som går genom tätorterna, typ genomfartsleder, ingår i det statliga vägnätet.