Vill höja publikintresset

Rent, snyggt och prydligt. Så ska det se ut i Dackarnas depåområde i år. De vill också att depån ska vara en attraktiv och aktiv mötesplats, för förare, mekaniker – och åskådare.

Dackarna har inlett ett flerårigt samarbete med MX World och Monster Energy. Här ses Dackarnas Mikael Max och Tomas Karlsson vid sidan av Magnus Frodig, MX World.

Dackarna har inlett ett flerårigt samarbete med MX World och Monster Energy. Här ses Dackarnas Mikael Max och Tomas Karlsson vid sidan av Magnus Frodig, MX World.

Foto: Torbjörn Allvin

Speedway2018-05-12 07:05

– Det här en intressant satsning vi gör och vi gör det tillsammans med två starka samarbetspartners, säger ordföranden Tomas Karlsson.

Som ni vet är elitserie­säsongen i full gång.

Dackarna fick visserligen däng ­borta mot regerande ­svenska ­mästarna Smederna, men stod ändå för en i mångt och mycket imponerande insats.

Målillalaget var på väg mot seger och ledde klart med bara ett par heat kvar att köra. Då kom vändningen. Då visade Smederna varför de vann SM-guld i fjol.

På tisdag är det så dags för den andra omgången, tillika hemmapremiär för Dackarna. Då kommer smålands­rivalen Lejonen på besök.

Hemmafansen får inte bara stifta bekantskap med ett par nya förare, de får även se Dackarna köra i gemensamma lagdräkter – och de får se dem förbereda sig i den ”nya” depån.

– Det känns väldigt spännande. Och det är roligt att två så starka aktörer inom motorsporten, MX World och Monster Energy, ser ett sånt värde att tillsammans med oss försöka göra sporten ännu lite mer intressant. Det är enormt positivt, säger Tomas Karlsson.

Han hymlar inte med att satsningen är ett led i att försöka locka fler åskådare till matcherna.

– Vi vill nå publiksifforna vi hade för några år sedan. Vi siktar på över 4000 åskådare i snitt. Förra året låg vi på uppemot 3300.

Banchefen på G&B Arena, Mikael Max, fyller i:

– Det är ingen hemlighet att många som idag är intresserade och går på matcherna, har kommit upp lite i åldern. Vi vill även försöka locka en något yngre publik. Det här tror vi är ett sätt.

Magnus Frodig driver sedan flera år MX World, Motocross & Speedwaymuseum.

Han säger:

– Jag brinner för den här sporten och om jag på något sätt kan bidra till att fler blir intresserade av speedway så är jag nöjd. Jag tycker att alla klubbar har ett gemensamt ansvar för att försöka göra produkten så attraktiv som möjligt.

Vad innebär då den här satsningen?

– Förutom att depån ska bli snyggare och fräschare, så är tanken att vi ska ha en hel del ”happenings” kring vissa matcher. Det finns olika idéer, som bland annat att visa upp motorcyklar. Vi vill att det ska hända något kring matcherna. Att inte bara matchen i sig ska vara en upplevelse.

Till den här säsongen har depån rustats upp.
Till den här säsongen har depån rustats upp.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!