Rödgrön politik bakom seniorkortet i kollektivtrafiken

Jonas Hellberg (S) tycker Anders Anderssons (KD) historieskrivning när det gäller seniorkortet är vilseledande.

Jonas Hellberg (S) tycker Anders Anderssons (KD) historieskrivning när det gäller seniorkortet är vilseledande.

Foto: Kristina Westring

Insändare Replik till KD:s Anders Anderssons insändare om seniorkortet den 29 juni.2018-07-03 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Anders Andersson (KD) försöker i en insändare ta åt sig äran av den rödgröna majoritetens beslut om seniorkort i kollektivtrafiken. Att kristdemokraterna vill sola sig i glansen av en populär reform signerad oss rödgröna är i sig bara trevligt, det bjuder vi på! Men hans historiebeskrivning blir vilseledande för väljarna. Man kan exempelvis undra varför Anders Andersson inte införde seniorkortet i kollektivtrafiken då han själv var landstingsstyrelsens ordförande 2002–2006? Det kan bero på att ekonomin under de borgerliga åren var kantad av underskott och nedskärningar. Det kan också bero på att kristdemokraterna inte är lika profilerade inom kollektivtrafiken som vi rödgröna är. Att vi har kunnat införa seniorkortet inom KLT beror dels på att vi har haft ordning och reda på landstingets ekonomi, dels på vår ambition att skapa bättre villkor för länets äldre och förbättra miljön.

I övrigt är jag liksom Anders Andersson väldigt glad över att seniorkortet har blivit en sådan succé inom kollektivtrafiken. Sedan kortet började säljas i januari har det sålts cirka 3 000 kort per månad. I maj var antalet resor hela 30 000. För endast 100 kronor i månaden kan alla länsbor över 65 år åka hur mycket de vill, undantaget vid rusningstrafik. Seniorkortet har enbart haft positiva sidor. De äldre har fått en ekonomisk lättnad och fler pensionärer har valt att resa miljövänligt. Kortet har också hjälpt till att bryta ensamheten och gett en fantastisk möjlighet att besöka nära och kära.

Vi socialdemokrater vill nu gå vidare och se till att fler får ta del av rabatten. Får vi väljarnas förtroende den 9 september kommer även personer med sjuk- och aktivitetsersättning, de vi tidigare benämnde förtidspensionärer, att kunna köpa kortet. Personer med förtidspension har ofta en ännu sämre ekonomi, så av rättviseskäl är detta viktigt.

Vi ger också beskedet att seniorkortet ska permanentas. När seniorkortet infördes beslöts det att det skulle införas på prov. Men redan nu kan vi se att försöket har uppnått sina syften.

Dessutom kan nämnas att länets ungdomar får resa helt gratis på KLT under hela sommarlovet. Detta har blivit möjligt på grund av den s-ledda regeringens politik. Ordföranden i trafikstyrelsen Ulf Nilsson (S) kunde nyligen konstatera att starten för ungdomskorten i Kalmar län också blivit en succé. Under de tio första dagarna har hela 56 000 resor genomförts! Frågan är om Anders Andersson kommer att försöka ta åt sig äran av även denna reform?