Nu måste Dackarna ändra i laget

Säsongen är över. Men Dacke-ledningen kan inte slå sig till ro. Nu inleds arbetet med att bygga ett slagkraftigt lag till 2019. I nuläget är det bara en förare som har kontrakt över nästa säsong.

Maciej Janowski och Pawel Przedpelski kunde bara konstatera att Dackarna inte räckte till i finalen.

Maciej Janowski och Pawel Przedpelski kunde bara konstatera att Dackarna inte räckte till i finalen.

Foto: Michael Nordin

Speedway2018-10-04 10:30

2018 har varit ett mycket framgångsrikt år för Dackarna – trots finalförlusten. Det är flera förare som har presterat på en hög nivå och höjt sina snitt.

Det får konsekvenser till nästa säsong. Inför gårdagens avgörande final hade Dackarna ett snitt på 11,062. Enligt regelverket får snittet vara max 10,250 när säsongen drar igång.

Med andra ord är det någon eller några förare som måste ”offras” till 2019.

– Det är baksidan av den här sporten. Egentligen vill vi behålla alla, men det går inte. Tyvärr. Det är bara att gilla läget, säger Tomas Karlsson, ordförande i Målilla MK.

Han gör ingen hemlighet av att Dackarna vill behålla sin stjärntrio Greg Hancock, Maciej Janowski och Patryk Dudek.

– Det är vår ambition och målsättning. Det är tre drömförare vi har. Det skulle svida att göra sig av med någon av dem.

Enligt Tomas Karlsson kan den sista finalmatchen fälla avgörandet för hur Dackarna går vidare i sitt lagbygge.

– Det är ju först efter den sista matchen som vi vet vilka snitt som gäller. Det är tiondelar som avgör hur vi kommer bygga laget. Om vi satsar på tre toppar eller ett jämnare lag.

Den ende föraren med gällande kontrakt för 2019 är Oliver Berntzon. Det är högst troligt att även hemmasonen Joel Kling erbjuds ett nytt kontrakt.

– Joel vill vi verkligen behålla, säger Tomas Karlsson.

Hur blir det med lagledarna?

– Jag hoppas att både ”PK” (Peter Karlsson) och Johan Karlsson fortsätter. Det finns ingen annan ambition, från varken vår eller deras sida.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!