MÀn rÄkar oftare ut för mopedolyckor

Mopedolyckor Àr det olycksslag som skadar flest unga mellan 15 och 16 Är. 263 unga har skadats i mopedolyckor under de senaste tio Ären i Kalmar lÀn. Förnuft och hjÀlm Àr A och O sÀger rÀddningstjÀnsten.

MÄnga mopeder som köps över nÀtet Àr trimmade. Höga hastigheter Àr en orsak till mÄnga olyckor. Bilden Àr en genrebild.

MÄnga mopeder som köps över nÀtet Àr trimmade. Höga hastigheter Àr en orsak till mÄnga olyckor. Bilden Àr en genrebild.

Foto: Bertil Ericson/TT

VĂ€stervik2019-05-15 14:35

Nu Àr det snart tio Är sedan mopedkörkortet infördes. Sedan dess har 779 personer dött eller blivit allvarligt skadade i mopedolyckor i Sverige. Det visar siffror som försÀkringsbolaget IF sammanstÀllt frÄn Transportstyrelsens statistik och frÄn polisen, samt Àven sedan 2016 frÄn akutsjukhusen.

Siffrorna gÄr bÄde upp och ner under de snart tio Ären men det finns en vikande trend och antalet allvarligt skadade i mopedolyckor har minskat under perioden. Men trots det Àr det just mopeder som skadar flest unga i trafiken, ocksÄ pÄ grund av att det Àr ett av de motorfordonsslag man faktiskt fÄr framföra i trafiken i ung Älder.

I cirka hÀlften av de olyckorna var föraren mellan 15 och 17 Är. 70 procent av olyckorna Àr singelolyckor och halt vÀglag och andra vÀgfaktorer Àr en bidragande orsak. Att köra för fort ökar risken för olyckor. Polisen uppskattar att ungefÀr hÀlften av de mopeder som sÀljs via internetsajter Àr trimmade. Det Àr inte ett brott att köpa dem, de blir först olagliga nÀr de framförs.

– TyvĂ€rr Ă€r det alltför mĂ„nga förĂ€ldrar som ovetandes om konsekvenserna lĂ„ter sina ungdomar köra betydligt fortare Ă€n vad hastighetsbegrĂ€nsningen tillĂ„ter, sĂ€ger Irene Isaksson-Hellman, trafiksĂ€kerhetsexpert pĂ„ If.

Man kan som förÀlder fÄ dagsböter, en varning eller faktiskt bli av med körkortet. Ungdomarna riskerar att dömas till dagsböter, fÄ sitt moppekort indraget i ett halvÄr eller fÄ indraget körkortstillstÄnd för bil.

MÀn Àr överrepresenterade i olycksstatistiken. Av lÀnets 263 mopedolyckor stod mÀnnen för 190.

Peter Helge pÄ rÀddningstjÀnsten i VÀsterviks kommun sÀger att hans kÀnsla Àr att olyckorna minskat.

– Men det gĂ„r ocksĂ„ lite upp och ner. Det beror pĂ„ vad som Ă€r inne att köra, ibland Ă€r det epatraktorer, ibland Ă€r det moped, sĂ€ger han.

Han tror att olyckorna minskat nÄgot i kommunen sedan körkortet infördes.

– Utbildningen hjĂ€lper till och i alla fall höjer medvetenheten om de risker som finns med att köra vĂ„rdslöst eller för fort.

Ibland brister ocksÄ omdömet.

– Ibland ligger man för nĂ€ra fordonet framför, det Ă€r ganska vanligt. DĂ„ hinner man inte stanna om fordonet framför gör det. Och ofta har man inte mycket skydd, hjĂ€lm Ă€r livsviktigt i det hĂ€r. Vi manar till förnuft, försiktighet och att ha hjĂ€lm, det Ă€r A och O.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!