Ingen hemtelefoni – i över två veckor

Två personer har hört av sig till VT med liknande uppgifter gällande icke-fungerande hemtelefoni. De är båda kunder hos Telia. Åsa Jägerhorn är en av personerna som har tagit kontakt, och hon menar att Telia visat henne "total nonchalans". Inger Gunterberg, pressansvarig hos Telia, menar att problemet är komplext att laga.

Åsa Jägerhorn bläddrar i de papper som visar korrespondensen mellan henne och Telia.

Åsa Jägerhorn bläddrar i de papper som visar korrespondensen mellan henne och Telia.

Foto: Ellinor Ljung

Västervik2019-06-20 19:30

Åsa berättar att hennes telefoniproblem började den tredje juni då hon upptäckte att ingen kunde ringa henne. Hon felanmälde hos Telia som svarade att den trettonde juni skulle hennes hemtelefon fungera igen, men när dagen kom var telefonin fortfarande ur funktion. I dagsläget har Åsa varit utan sin hemtelefoni i nästan tre veckor:

– Det är skandal, säger Åsa, som är irriterad på att informationen från Telia enligt henne varit bristfällig.

När VT pratar med Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, förklarar hon att de har ett kabelfel i centrala Västervik som berör fem kunder, ett problem som är komplext att laga. De har haft tekniker ute och de kommer att behöva gräva upp en gata vid Båtsmansstugorna för att ordna detta, för vilket man behöver tillstånd från kommunen. Om att kunder påverkats negativt av felet säger hon:

– Det är självklart väldigt tråkigt.

Hon menar att berörda kunder ska tala med kundtjänst så att man kan komma överrens angående hur länge tjänsten varit utebliven, för vilken man inte ska behöva betala. Åsa, som är konstnär, menar att avsaknaden av hemtelefonin har skadat hennes verksamhet då den är beroende av att hennes telefon fungerar:

– Jag känner mig vingklippt, säger hon.

Vi har sökt Västerviks kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!