40000 besökare väntas till Virserum

Vikten av att bevara traditionen och att det händer något på orten driver eldsjälarna. I helgen är det återigen dags för marknad i Virserum.

Jan-Olof Svensson, Lars Brolin, Peter Nelson, Inger Sjösten och Janne Sjösten är några av eldsjälarna i samhällsföreningen som ser till att traditionen med Virserums marknad lever vidare.

Jan-Olof Svensson, Lars Brolin, Peter Nelson, Inger Sjösten och Janne Sjösten är några av eldsjälarna i samhällsföreningen som ser till att traditionen med Virserums marknad lever vidare.

Foto: Charlotte Madestam

Virserum2019-07-30 12:00

– Vi får gå tillbaka ända till 1500-talet, redan då nämns marknaden i den dokumentation som finns om orten, säger Jan-Olof "Jos" Svensson, en av ett tiotal frivilliga i marknadsgruppen.

Så det är klart traditionen ska leva vidare, resonerade samhällsföreningen när man tog över ansvaret för marknaden i fjol.

Likt förra året är omkring 200 knallar anmälda, huvuddelen återkommande men också en del nya ansluter, som säljer trädgårdsredskap, lingonsylt och lax.

– Många gamla knallar lägger av, och det fylls inte på underifrån i samma utsträckning, så vi är jättenöjda med antalet, säger Janne Sjösten.

– Vi försöker samtidigt ändra inriktning till mer kvalité än kvantitet, tillägger Inger Sjösten.

Marknaden inleds på fredag med parad från Nya Torget, där Rosenfors Musikkår går i täten, och i samband med invigningen delar man ut priset "Årets eldsjäl". Det är en man i år, mer än så avslöjas inte.

– Det blir tivoli som vanligt och festområde, även om vi haft väldigt mycket "uppförsbacke" med det sistnämnda, säger Jos. Först för några veckor sedan fick vi klart med Skirö AIK, som räddar upp allt och ser till att det blir mat och musik, DJ Richard Johansson på fredag kväll och bandet Livingroom på lördag kväll.

Mellan 15 000 och 20 000 besökare per dag väntas till Virserum.

– Förutom att vi vill att det händer något på orten, ger det värdefulla intäkter som vi kan lägga på andra aktiviteter som utvecklar Virserum, säger Peter Nelson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!