De Östersundsbördiga bröderna är inte ensamma i syskonskaran. De har ytterligare två äldre bröder i Martin och Mattias Djuse vilka arbetar som professionella travtränare och det med gott resultat. För den sportintresserade kanske efternamnet klingar bekant. Brödernas kusin Emil Djuse har gjort åtta landskamper för Tre Kronor och är i dag KHL-proffs i Spartak Moskva.
I fjol vann Mattias Djuse Derbystoet som tränare, men i år är det hans yngre bröder som står i centrum.
Det börjar de bli vana med vid det här laget. Trots sin ringa ålder har de på kort tid etablerat sig i den absoluta kuskeliten. Med 125 segrar bara under 2020 placerar sig Mats som sexa i den allsvenska kuskligan, skuggad av just Magnus som ligger sjua på 119 segrar. Den sistnämnde har kört in elva miljoner kronor medan Mats nått upp i 9,2.
– Det är klart att den rutin man hunnit samla på sig på ganska kort tid gör skillnad. Man lyfter sig på varje område som kusk och får bättre koll på alla moment i loppen, men jag har fortfarande mycket kvar att lära, säger Magnus Djuse.
Tävlar flitigt
Så pass mycket har han i alla fall hunnit snappa upp att han i dag regelbundet nyttjas av flera av landets mest framgångsrika travtränare. Att köra fem-sex dagar i veckan är mer regel än undantag och inte sällan avverkas två banor under samma dag.
– Man är så uppe i det här att man inte reflekterar så mycket. Det blir en livsstil.
I Svenskt travderby får han chansen bakom Aetos Kronos, tränad av den i Halmstad stationerade amerikanen Jerry Riordan. En tränare som vunnit storlopp världen över och som nu satsar på Djuse i årets viktigaste lopp.
– Hästen har lite nerver, men så fort han får springa på i lite snabbare fart är det inga problem. Hästen gick bra när han vann sitt uttagningslopp, men det är många i det här loppet som imponerat. Jag tycker att vi slår lite ur underläge, säger Magnus Djuse.
Derbydebutanter
För båda bröderna blir det första gången de kör i Svenskt travderby, men inte nog med det. För storebror Mats blir det till och med första gången som han besöker Malmöbanan Jägersro.
– Jag skulle kört där i fjol, men då blev flyget inställt. Jag trodde inte att jag skulle komma dit i år heller, men så ringde Johan Lejon i söndags och frågade om jag kunde köra Galantis åt honom. Det var en överraskning, det var första gången i mitt liv som jag pratade med honom och inget jag alls hade förväntat mig, säger Mats Djuse.
Hans styrning i loppet är en helt ny bekantskap för honom. Aldrig tidigare har han suttit upp bakom hästen som kommer trava ut som en av loppets mindre betrodda hästar.
– Det där är vardag för oss kuskar, att bekanta oss med nya hästar. Givetvis går jag in och kollar i lopparkivet på filmer hur hästen gått innan och det här är ju en etablerad häst som jag sett tävla från sidan. När man har kört en provstart några minuter före loppet och låtit hästen springa på i lite snabbare fart tycker jag oftast man skaffat sig ett bra grepp om hur den fungerar, säger Mats Djuse