Tanken att starta den damallsvenska säsongen i månadsskiftet maj–juni skrotades, och därmed också planen att behålla det tidigare lagda spelschemat.
Men genom att flytta fram premiären ytterligare några veckor öppnar sig också möjligheter att helt lägga om spelordningen. Klubbarnas intresseorganisation Elitfotboll dam (EFD) ser framför sig ett upplägg där man inledningsvis minimerar antalet resor för klubbarna, både för att minska smittspridningen och för att skona föreningarnas påfrestade ekonomi.
"Som en NHL-tour"
Början av säsongen, om den kommer i gång, kan av den anledningen komma att innehålla ovanligt många derbyn. Dessutom föreslås ett slags bortaturnéer för lag som Piteå och Umeå, som har väldigt långt till sina motståndare.
– Man tittar på att se till så att man inte får så långa resor under de inledande omgångarna, att man försöker hålla resandet kort. Och när det kommer till Norrlandslagen vill man också se om de har möjlighet att pussla ihop bortamatcher, så att man tar ett par i ett svep och inte behöver åka upp och ner, upp och ner. Det blir lite som en NHL-tour, säger Tomas Hoszek, generalsekreterare på EFD.
Även herrallsvenskan funderar på att göra om spelordningen, med geografisk hänsyn, säger Hoszek, men konstaterar samtidigt att inte ens sådana lösningar kan förhindra att det blir lite av ett moment 22 för Norrlandslagen.
– Antingen köper de svindyra flygbiljetter, om det går, och då kommer det att kosta hur mycket som helst. Eller så får de ta buss och övernatta. Och det här är ju inte heltidsproffs i mångt och mycket, så då är det förlorad arbetsförtjänst som klubben måste stötta upp med. Hur de än gör så blir det dyrt, säger Hoszek.
Piteås ordförande Rikard Fahlman är på det klara med att det inte blir särskilt bra för klubben hur man än vrider och vänder på det. Men han står bakom EFD:s förslag.
– Det finns dåliga alternativ, och sämre alternativ, säger Fahlman.
– Vi har att förhålla oss till en ekonomi som ska gå ihop, och då är nog det här den enda möjligheten, som jag bedömer det. Det är naturligtvis en sportslig nackdel, och det känns tråkigt på så sätt. Men vad att göra?
40 timmar i buss
Under coronapandemin är flyget både osäkert och dyrt, säger Fahlman. Därför lär det bli en hel del bussåkande för Piteås spelare. Han skrattar gott åt de senaste dagens tidningsrubriker som gjort gällande att herrallsvenska Malmö FF kan tvingas till 30 timmars bussresa för en bortamatch.
– Det är till en match, mot Östersund. Om vi räknar lågt så har vi 40 timmar i buss till Skåne, tre gånger den här säsongen (Rosengård, Kristianstad, Vittsjö). Så vi har 120 timmar i buss bara på de tre bortamatcherna. Sedan ska vi ner till Växjö och det skiljer inte nämnvärt i tid. Och tjejerna ska hinna jobba också. I till exempel Malmö FF är ju varje spelare heltidsproffs. Våra tjejer jobbar halvtid vid sidan av och ska hinna träna utöver det.
Men om förslaget med bortaturnéer blir verklighet skulle det i alla fall bli mindre påfrestande för spelarna. Att spela en match på söndagen och sedan ytterligare en onsdagen därpå, skulle kunna fungera, säger han.
– Optimalt för oss vore om vi kunde spela mot två Skånelag på en resa, ett Skånelag samt Växjö på en resa och sedan Göteborg och Linköping på en resa. Men jag förstår att det ställer till ett pussel utan dess like för Svenska fotbollförbundet. Vi kan inte begära att hela serien byggs utefter våra önskemål, men så mycket som möjligt av det som vi får in vore bra.