Nyligen blev det känt att de fyra tyska klubbarna som har spelat i Champions League den här säsongen – alltså Bayern München, Borussia Dortmund, Bayer Leverkusen och Leipzig – kommer att skänka 20 miljoner euro (motsvarande drygt 220 miljoner kronor) i en solidaritetskampanj riktad till ekonomiskt krisande klubbar i den högsta och nästa högsta ligan i tysk fotboll.
En åtgärd som knappast gick hand i hand med ett uttalande från Dortmunds vd Hans-Joachim Watzke i tv-kanalen ARD ett par veckor tidigare.
– Vi är också konkurrenter. Och då måste du balansera väldigt noggrant vad som är konkurrens och vad som inte är det. När allt kommer till kritan kan det inte vara på det sättet att klubbar som har byggt upp besparingar de senaste åren ska hjälpa dem som inte har gjort det, sade han.
I söndagens utgivning av tidningen Bild beklagar Watzke delvis utspelet som väckt starka reaktioner i Tyskland.
– Jag kunde ha uttryckt mig på ett vänligare och mer sympatiskt sätt, säger han – dock utan att ändra på sin åsikt.
– Vi kan inte ignorera det faktum att klubbarna är och kommer fortsätta att vara konkurrenter. Samtidigt visar vi solidaritet när någon har hamnat i problem utan att själv ha gjort sig skyldig till det. Det ena utesluter inte det andra.