När coronaviruset till slut nådde USA gjorde den det med besked. Indycarförarna befann sig i St Petersburg i Florida i mitten av mars för att köra första tävlingen, när beskedet kom att den var inställd.
– Det var en konstig situation, verkligen, speciellt när man laddat hela vintern och förberett sig så noggrant och så blåstes allt av i sista sekunden. Det är klart att det inte var kul alls, säger Marcus Ericsson.
Veckorna i isolering har tillbringats med flickvännen Alexandra Zaitseva och hennes hund i hemmet i Indianapolis, där det mesta utom matbutiker och apotek hållit stängt.
– Men som tur är får man vara ute och träna, så jag har kunnat hålla i gång genom att cykla mycket, löpträning och lite vikter här hemma.
Bakning och simulator
Han har haft minst veckovisa möten med teamet, och har byggt en simulator där han deltog i en virtuell serie.
– Simulatorn är rätt avancerad. Grafiskt är det realistiskt, och känslan i ratten är väldigt realistisk, men det man saknar är att man inte känner bilen genom kroppen, och man känner inga g-krafter.
Det har också blivit en hel del tv-serier – och bakning.
– Flickvännen har gjort surdegsbröd som vi pysslat med. Vi har gjort surdegspizza, bananbröd, svenska kanelbullar.
Efter att ha petats från formel 1 efter 2018 års säsong hamnade Ericsson förra året i Indycar och stallet Arrow Schmidt Peterson Motorsports, där han för första gången sedan 2013 fick kliva upp på prispallen, i Detroit i början av juni. Inför årets säsong har han skrivit på för Chip Ganassi Racing, och är stallkompis med svenske Felix Rosenqvist.
– Det är klart att man har en helt annan erfarenhet nu och vet vad krävs och vad som gäller. Det blir en rätt stor skillnad. Man har en helt annan trygghet i det man gör och kan alla banor.
"Nytt kapitel"
Den 6 juni går startskottet i Forth Worth, nedbantat till ett endagsevenemang och utan publik. Förra året slutade Ericsson sjua.
– Man ligger väl i snitt 350 kilometer i timmen i kurvorna. Det är små marginaler för misstag och höga g-krafter. Så det är en av de tuffaste och mest krävande banorna på kalendern. Så att börja på den banan kommer att bli speciellt och en stor utmaning.
Ericsson beskriver sitt nya stall som ett med bättre förutsättningar och med mer av en vinnarmentalitet. Det är högre press i år och större krav på resultat. Redan i starten på ovalen i Texas vill han vara med i toppen.
– Jag är i ett toppteam nu, ett nytt kapitel för mig. Det är första gången i min seniorkarriär som jag är i ett team som har bevisat att de kan vinna. Så därför siktar jag på att vara med i toppen från start. Det finns inga andra målbilder man kan ha när man kör för en sådan organisation, tycker jag, säger han.