Expert: Miljardövergångarnas tid är förbi

Kan en kille som är fenomenalt bra på att sparka en boll verkligen vara värd över en miljard kronor? Bra fråga. Många har ställt den. Enligt experter på sponsring och tv-rättigheter tillhör de svindlande övergångssummorna det förflutna.

Sport2020-04-23 07:24

Inga fotbollsmatcher ger inga åskådare, inga direktsända matcher i tv-kanalerna ger rimligen färre eller tillfälligt billigare abonnemang. Toppa det med sponsorer som i första hand måste tänka på att rädda sina egna verksamheter och banker som vill säkra sina utlånade pengar. Lägg till risken att uppemot 60 miljoner EU-medborgare kan förlora sina jobb – och betalningsförmåga – i spåren av coronavirusets förödande framfart.

Man behöver inte ha fått Nobelpriset i ekonomi för att inse konsekvenserna som följer i pandemins spår. Som det är nu är det illa nog, men det är vad som väntar framöver som allt fler insatta i fotbollens affärer oroar sig för.

Eller uppskattar. Det beror helt på vilken ända som sitter på vilken stol. De eskalerande övergångssummorna har – och det är genom solidaritetsersättningens försorg – medfört att allt större summor sipprat ned genom systemet.

Nu sinar flödet

I toppen finns de absoluta storklubbarna, i botten många gånger de klubbar som en gång lärde den blivande världsstjärnan att spela fotboll.

Att lönerna och ersättningarna generellt kommer att sjunka är de flesta överens om och det hänger huvudsakligen ihop med tv-pengarna. Det är ersättningarna för tv-rättigheterna som ökat fotbollsklubbarnas omsättning dramatiskt.

– Jag tror inte att sådana här spelarförsäljningar med fantasilöner kommer att fungera längre. Det är klart att herrarna kommer att fortsätta tjäna bra, men jag tror inte på samma branta ökning som tidigare. Vi kommer nog inte att se några försäljningsrekord av spelare de kommande åren, sade Anders Lindén, vd på Tango Brand Alliance, en byrå för sponsring och varumärkessamarbeten, till TT nyligen.

Marknaden redan mättad

Enligt Jaume Roures, vd för det spanska medieföretaget Mediapro, var marknaden mättad innan virussmittan började sprida sig från Wuhan.

– Summorna som betalats för rättigheter hade, allmänt sett, redan nått sitt maximum. Det är uppenbart att (priset för) tv-rättigheter påverkas av det här, säger Jaume Roures till nyhetsbyrån AFP.

– Tiden när fotbollsklubbar betalade hundratals miljoner euro (1 euro är ungefär 11 kronor) för spelare är över, därför att klubbarna inte kommer att ha pengarna och bankerna kommer inte att låna ut med samma lätthet som tidigare, säger Roures.

För en klubb som Barcelona kom förra säsongen 35 procent av intäkterna från tv-pengar. För Champions League-mästaren Liverpool handlade det om nästan hälften av intäkterna.

– Allt det där kommer att ändra sig och jag tycker att det är väldigt positivt. Jag har aldrig förstått hur klubbar har kunnat gå med på att betala 140, 160 miljoner euro för en fotbollsspelare. Förändringarna kommer att bli positiva för samhället i allmänhet och för klubbarna i synnerhet, säger Roures.

Intresset består

Branschen har redan stora problem och kommer att få fler, men Roures är övertygad om att det starka, breda intresset för fotboll består.

– Krisen får inte folk att sluta se på fotboll. Kanske måste vi spela inför tomma läktare, kanske barer och restauranger är stängda tills jag vet inte när, men folk vill se på fotboll så snart som möjligt, säger Roures.

Med matcher inför tomma läktare ser Mediapros vd möjligheten att spela fler matcher kvällstid på veckodagar.

– Vi spelar vanligtvis på helgerna eftersom folk inte jobbar då och kan ta sig till arenorna. Med tomma läktare kan vi anpassa sändningstiderna. Tv-tittandet kan bli större eftersom en stor del av befolkningen är hemma.

– Hur det här än slutar kommer fotbollen att vara folkets favoritsport, säger Jaume Roures.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!