– Det har varit två tuffa veckor för oss, säger Marie Pihl, verksamhetschef inom äldreomsorgen. Framförallt har det varit jobbigt den här veckan. Men nu ska det förhoppningsvis bli bättre. I morse fick vi mail från larmföretaget om att problemen skulle vara lösta.
Det har skapat stor oro hos både de äldre och hos personalen, när man inte kunnat lita på att larmen fungerar, berättar socialchefen Ann-Gret Sillén.
– Larmen har fungerat för det mesta, men inte alltid.
Trots att det ibland tagit flera timmar för ett larm att komma fram, har det inte inträffat något allvarligt.
– Vi har haft några incidenter, säger Marie Pihl, men ingenting allvarligt.
Det är ingen lätt uppgift att ha koll. Äldreomsorgen har drygt 540 trygghetslarm ute.
– Allra svårast är det att ha koll på de som inte har några andra insatser än just trygghetslarm, säger Marie Pihl. De som har andra insatser besöker hemtjänsten regelbundet.
– Vi har gjort vad vi har kunnat för att göra tätare besök hos våra äldre, säger hon vidare.
Avsikten med trygghetslarmen, som numera är helt digitala, är att det ska vara en snabb och enkel väg att få hjälp av hemtjänsten. Och någon "Plan B" finns inte. Det går inte att gå tillbaka till de gamla analoga larmen som fanns förr.
– Nej, vi är fast i systemet, säger Marie Pihl. I värsta fall får vi använda telefon.
Hon berättar att brukarnas larm är kopplade till en central i Örebro, som i sin tur kontaktar hemtjänstpatrullen.