Föga överraskande redovisar AIK Fotboll röda siffror för det hårt pandemidrabbade första kvartalet. Förlusten före skatt skrevs till 9,8 miljoner kronor vilket kan jämföras med 20,5 miljoner samma period 2020.
Även intäkterna sjönk (totalt 23,3 miljoner kronor) i takt med att man fick spela sina matcher inför i princip tomma läktare. AIK-aktien som är noterad på NGM-listan hade vid lunchtid backat 1,8 procent.
– Läget är ändå stabilt. Vi har en kassa på 25 miljoner kronor och ligger därmed utifrån vår plan att ta oss igenom 2021, säger klubbens finansdirektör Håkan Strandlund till TT.
Årskortsförsäljning kompenserar
Det kraftiga bortfallet av publikintäkter har kompenserats något av årskortsförsäljning, precis som för bland annat allsvenska konkurrenten Djurgården. I AIK:s fall handlar det om totalt 9 200 stycken.
Ingen av klubbarna har velat uppge en exakt siffra för hur stor ekonomisk förlust varje enskild match innebär, Djurgården har tidigare medgett för TT att det dock "handlar om miljonbelopp".
– Jag vill inte uppge någon siffra men vi hade väl förra året lite högre publiksnitt än Djurgården och för till exempel för ett Stockholmsderby blir det en kännbar förlust för oss, säger Håkan Strandlund.
Ytterligare en minskad intäkt är souvenirförsäljningen som sjönk från 4,8 miljoner till 3,5 miljoner. Enligt Håkan Strandlund har man nu fokus på att bygga upp en tydlig e-handelsplattform.
TT: Skulle det kunna vara aktuellt att gå via andra försäljningskanaler som näthandelskedjor?
– Nej, vi vill jobba inom egna kanaler med en stark e-handelsplattform. Vi tror att de som vill köpa AIK-souvenirer går via oss.
Söker ekonomiskt stöd
AIK Fotboll har precis som andra idrottsföreningar sökt olika former av ekonomiskt stöd liksom genomfört korttidspermitteringar. Under dagen har man ansökt om retroaktivt kompensationsstöd, för hur mycket vill dock inte Håkan Strandlund avslöja. Däremot är han fortsatt kritisk mot hur publikrestriktionerna har utformats.
– Vi anser att det finns en orimlighet i att bara ta in åtta åskådare på Friends medan på andra publika platser som köpcentrum och restauranger så är det väsentligt mycket mer folk. Det missgynnar publiken.
Rörelseintäkter | 23,3 | 24,6 |
Rörelseresultat | – 9,7 | – 20,4 |
Transfernetto | 2,2 | – 1,3 |
Resultat före skatt | – 9,8 | – 20.5 |
Fotnot: Alla siffror i miljoner kronor.