2020 var året då STCC skulle resa sig efter konkursen 2019. Men så kom corona. Uppskjutna lopp, inställda tävlingar och nu tävlingar utan publik. Det blir en kamp att ro den bantade säsongen i hamn.
– Vi har mindre pengar att jobba med efter förlorade reklamintäkter. Det är tufft för alla, erkänner Micke Bern, vd för STCC.
Och förarna berättar om den pressade situationen.
– Det har varit supertufft. Kanske det tuffaste året någonsin att få ihop någonting. Man försöker skära i alla kostnader som går, säger Andreas Ahlberg, som kör för Kågered Racing.
"Sjukt mycket"
– Det har påverkat sjukt mycket. Vid tillfällen trodde jag inte det skulle gå att få ihop det, säger Oliver Söderström hos Lestrup Racing.
Pandemin får också andra effekter. Lestrup Racing har satsat stort och tagit in Rob Huff, tidigare världsmästare i WTCC, som sin nya toppförare. Han är tänkt att utmana Robert Dahlgren som titeln. Han bor i Dubai.
– Gränsen öppnade för fem dagar sedan. Innan dess visste jag inte om jag skulle kunna komma hit över huvud taget, berättar han.
Kasta in handuken
Ett annat team som drabbats är Brink motorsport. För några dagar sedan fick Fredrik Blomstedt kasta in handuken då han inte fick ihop pengar för säsongen. Nu jagar teamet en ersättare till sin tredje bil. Någon som kan komma med de pengar som behövs för att driva bilen i tävling. På Gelleråsen testkörde Martin Kudzak. Men det är inte klart om han klarar att få ihop sin budget.
Ett annat team som drabbats är PWR Racing. De har många långsiktiga partners och har inte drabbats så hårt vad gäller sponsorer. Men de samarbetar med Seats prestandamärke Cupra som har fått problem att leverera sina nya bilar till Sverige.
– I och med att Cupra i Spanien stängde ner helt stannade bilproduktionen av, säger Daniel Haglöf, VD och teamchef.
Det har lett till att teamet i dag inte har alla bilar på plats. För att de skulle ha en av sina nya bilar att köra i Karlskoga tog fabriken i Spanien delar från sin egen testbil. Bilen anlände för två dagar sedan och regerande mästaren Robert Dahlgren har under testdagen kört runt i en helt vit bil utan sponsormärken. De hann inte göra bilen i ordning.
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, teamets andra förare, har fått köra förra årets bil medan den tredje föraren Poker Wallenberg vankade runt i depån utan någon ratt att ta tag i.
Publikfria tävlingar
Också banägarna drabbas. Efter konkursen av STCC 2019 fick de en mer aktiv roll som arrangörer.
– Nu ska vi arrangera en publikfri tävling. Vi kommer att gå med förlust, men vi vill göra det för att hjälpa sporten, säger förre STCC-mästaren Richard Göransson, numera ägare av Gelleråsen Motorstadion.
Under torsdagen kördes den första testen på Gelleråsen utanför Karlskoga. Premiären sker, för första gången, på samma banan den 15 och 16 augusti. Som sagt, utan publik.