Slår rekord trots pandemin: "Stöttar klubben oavsett"

Mycket talar för att det blir en allsvensk premiär utan publik. Ändå går försäljningen av årskort bra för många klubbar. Framför allt för Hammarby – som slår rekord. –Man stöttar klubben oavsett, säger Bajen fans ordförande Jonas Karlsson Öhlin.

Så här såg det ut på Tele2 arena – och övriga allsvenska fotbollsläktare – i fjol. Det är ännu osäkert om publik släpps in i år. Arkivbild.

Så här såg det ut på Tele2 arena – och övriga allsvenska fotbollsläktare – i fjol. Det är ännu osäkert om publik släpps in i år. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Sport2021-03-13 05:47

Om knappt en månad, den 10 april, är det tänkt att herrarnas fotbollsallsvenska säsong ska starta. Efter att ha spelat i stort sett hela fjolåret inför tomma läktare är det i synnerhet en fråga klubbar och supportrar söker svar på: blir det någon publik i år?

Svensk Elitfotboll (Sef) har tidigare i år tagit fram en detaljplan för hur arenorna ska kunna öppnas för publik till premiären. Regeringen har i sin tur gett indikationer på att restriktionerna kan anpassas om smittoläget tillåter.

Men det som står klart är att ... ja, inget är klart.

Flera klubbar avvaktar

Det osäkra läget har även påverkat klubbarnas försäljning av årskort. Ungefär en femtedel av klubbarna som TT har talat med har ännu inte påbörjat försäljningen. Däribland nykomlingen Degerfors.

– Förra året upplevde vi att det blev trassligt för dem som hade köpt, med tanke på pandemin, så därför har vi avvaktat nu, säger klubbchefen Suzanne Hällström.

Majoriteten är dock i gång med försäljningen. I de flesta fall visar man upp sämre siffror jämfört med samma tidpunkt i fjol. Till stor del har det att göra med att försäljningsstarten har senarelagts. Efterfrågan på årskort är i många fall nämligen stor – trots att ingen vet när publiken är välkommen tillbaka.

"Välarbetad strategi"

I IFK Göteborgs fall är maxgränsen på 3 000 sålda årskort redan nådd. Framför allt har trycket ökat sedan "Blåvitt" värvade storstjärnan Marek Hamsík. Men trots hysterin är det i nuläget inte aktuellt att släppa fler årskort.

– Vi hade en välarbetad strategi när vi släppte våra årskort och den står vi fast vid, säger Erica Berghagen, marknads- och kommunikationschef i IFK Göteborg.

Hammarby visar rekordsiffror

Hammarby har satt ett betydligt högre maxtak. Enligt Josefin Gasslander, biljettansvarig, har Stockholmsklubben i år förnyat fler årskort än någonsin tidigare, 13 742 i år jämfört med fjolårets 13 709. Målet på totalt 16 000, lika många som man sålde i fjol, är därmed inte långt borta.

Hur kommer det sig att så många köpt årskort trots att det kanske inte blir många, om ens någon, match på plats?

Jesper Karlsson Öhlin, ordförande i supporterföreningen Bajen fans, lyfter fram tre anledningar:

"Stötta klubben"

– Jag har årskort på Norra övre och det är en väldigt begränsad sektion som har ett begränsat antal årskort. Om jag blir av med den kommer jag kanske aldrig att få tillbaka den platsen. Sedan handlar det om att stötta klubben, och det här är det bästa sättet. Är det så att det släpps på så är det vi supportrar med säsongskort som kommer att släppas på först. Bara att ha den lilla chansen att få gå ger en hopp, säger han.

Karlsson Öhlin tror dessutom att supportrarnas inställning är annorlunda i år jämfört med i fjol.

– I år tror jag att folk tänker "nu köper jag oavsett om jag får se matcherna på plats eller inte".

Men att pandemin är anledningen till Hammarbys rekordsiffror – det tror han inte.

– Den har fortfarande hämmat försäljningen, även om vi slår rekord i förnyade årskort. Vi sålde slut förra året och jag tror att ännu fler hade förnyat om det är så att man varit säker på att man hade fått gå på matcherna.

TT: Tror du att pandemin kan få konsekvenser på längre sikt: att fler känner sig "tvingade" att köpa årskort?

– Tyvärr är det kanske så på grund av pandemirädsla eller polisens villkorstrappa – att man blir rädd att man inte får gå om man inte har säsongskort. Och det är jävligt tråkigt, säger Jesper Karlsson Öhlin och avslutar:

– Alla kan inte, eller har inte möjlighet, att vara lika stora supportrar. Det gäller exempelvis pensionärer som kanske inte orkar gå på alla matcher, men vill gå någon gång ibland. Det skulle vara trist om dessa riskerar att falla bort.

Hammarby har genom åren dragit mycket publik. Av antalet förnyade säsongskort att döma kommer det fortsatt att vara så när restriktionerna lättas. Arkivbild.
Hammarby har genom åren dragit mycket publik. Av antalet förnyade säsongskort att döma kommer det fortsatt att vara så när restriktionerna lättas. Arkivbild.
Så går försäljningen av årskort i allsvenskan

TT har ställt tre frågor till de herrallsvenska klubbarna:

1) Hur många årskort har ni sålt?

2) Är det fler eller färre än vid samma tid förra året?

3) Har pandemin någon inverkan på er försäljning?

AIK: Fredrik Söderberg, vice klubbdirektör:

1) Vi har sålt 5 050 årskort (9 mars).

2) Det är färre än förra året. Totalt sålde vi 11 073 kort i fjol.

3) Pandemin har påverkat oss väldigt mycket. Vi har valt att ha ett annat upplägg i år, där vi fryser de vanliga årskorten och i stället säljer onumrerade årskort. Årskorten ger möjlighet att få biljett till matcher, när vi kan släppa på publik. Det är mer flexibelt. Det man kan säga är att vi inte är nöjda med vår försäljning hittills, men att vi sedan vi lanserade en kampanj i onsdags som går ut på att man får sitt namn ingraverat i en sten i spelarnas omklädningsrum om man köper ett onumrerat årskort så har försäljningen gått upp med 25 procent.

Degerfors: Suzanne Hällström, klubbchef:

1) Vi har inte dragit igång försäljningen än. Vi gör det kanske i nästa vecka. Förra året upplevde vi att det blev trassligt för dem som hade köpt, med tanke på pandemin, så därför har vi avvaktat nu. De enda som köpt är de sponsorer som har det i sina avtal.

2) Förra året sålde vi 120 årskort innan vi satte stopp på grund av pandemin. Nu upplever vi stor efterfrågan.

3) Absolut. Och det hade den även förra året.

Djurgården: Tomas af Geijerstam, biljettansvarig:

1) Vi har sålt över 7 500 säsongskort vilket vi känner är helt fantastiskt med tanke på läget med pandemin. Samt att man inte vet vilka restriktioner som kommer att gälla under säsongen.

2) Svårt att jämföra med försäljningen inför 2020 då förutsättningarna nu är helt andra. Vi sålde totalt 11 225 säsongskort förra säsongen.

3) Pandemin har påverkat försäljningen. Vi är stolta över det engagemang som finns i Djurgårdsfamiljen och att vi sålt så många säsongskort trots ovissheten. Det visar vilken otrolig lojalitet som finns bland djurgårdarna och att många har stort hopp och längtar efter att se fotboll live igen så snart det bara tillåts.

Elfsborg: Jonas Kallin, biljettansvarig:

1) Vi har sålt 522 seriebiljetter (9 mars). I år ger seriebiljetterna förtur på biljetter om vi får släppa in reducerad publik.

2) Det är ett litet tapp jämfört med förra året.

3) Det vi känner av är att många avvaktar med att köpa, just eftersom det är osäkert på grund av restriktionerna. Men om det visar sig att vi får ta in publik tror jag att vi kommer att sälja mer än förra året, för suget efter fotboll är stort.

Halmstad: Kristoffer Pressfeldt, säljare:

1) I dagsläget har vi endast summerat privata seriekort, alltså inte företagskorten. Privata seriekort har vi sålt 665 hittills i år.

2) Förra året vid samma period hade vi sålt 743 stycken i superettan.

3) Gällande försäljningen av årskorten så har den så klart påverkats av pandemin.

Hammarby: Josefine Gasslander, biljettansvarig:

1) 13 742 (9 mars).

2) 13 742 är antalet förnyade säsongskort, det är fler än någonsin tidigare. Förra året när vi sedan slog rekordet 16 000 sålda årskort totalt hade vi 13 709 förnyade säsongskort, i år landade vi alltså på 13 742. I dag (måndag) börjar vi nästa steg i säsongskortsförsäljningen, alltså att alla som står i kön har möjlighet att köpa säsongskort.

3) Av siffrorna att döma så säljer vi just nu mer säsongskort än någonsin tidigare.

Häcken: Elin Öst Sandström, marknadschef:

1) Vi började sälja våra årskort för lite drygt en vecka sedan så vi har sålt ungefär 400 årskort.

2) Det är en svår jämförelse att göra då vanligtvis brukar starta vår försäljning av årskort i december. Men om man tittar på antalet sålda årskort under första veckan har vi sålt fler i år än tidigare år. Sedan om vi tittar på den 9 mars förra året är det klart att vi hade sålt fler då.

3) Ja. Vi har valt att göra om upplägget helt och hållet så på det sättet har det en inverkan. Vi lärde oss av förra året att det är svårt att sälja någonting som vi inte vet att vi kommer att kunna leverera. Vi vet ju inte än i dag hur många matcher du kommer att kunna gå på om du köper ett årskort.

IFK Göteborg: Erica Berghagen, marknads- och kommunikationschef:

1) Vi har sålt alla årskort som är släppta till försäljning, och det är 3 000. Det är taket.

2) Förra året hade vi sålt fler årskort. Men med tanke på att det är restriktioner och utifrån de (årskortsinnehavare) som har valt att stå kvar så handlar det för vår del om att i första hand tillgodose dessa 3 000. Det blir en prioriterad målgrupp för oss.

3) Pandemin har ju en jättestor påverkan på vår försäljning med tanke på att vi inte vet om vi kan upplåta platser på arenan. Det är den största påverkan på oss. Sedan gör ju alla klubbar lite olika, men vi vet ju ingenting så våra supportrar köper årskort utan löfte egentligen. Och där har våra årskortsinnehavare varit fantastiska, för det finns möjlighet att köpa med återbetalning och utan återbetalning - och den stora massan har valt att köpa utan återbetalning.

IFK Norrköping: Johan Schollin, säkerhets- och evenemangschef:

1) Vi har till dags datum sålt nästan 3 000 årskort.

2) Vi har sålt ungefär hälften av vad vi sålde förra året.

3) Denna halvering skulle jag säga har väldigt mycket med pandemin att göra och den osäkerhet som den medför. Rent krasst är det ju faktiskt ingen som vet om vi kommer att kunna ha någon publik alls under året så det påverkar självklart försäljningen.

Kalmar FF: Markus Rosenlund, klubbchef:

1) Drygt 1 000 stycken (privata) men började försäljningen en månad senare. (Tror vi kommer landa runt förra året).

2) Vi sålde cirka 1 300 stycken (privata) i fjol. Men vi startade en månad senare i år. Trenden är att vi tar ifatt dag för dag mot förra året. Så prognosen är runt samma som förra året.

3) Vi ser ett stort intresse som ligger i linje med förra året. Dock att vi ligger några veckor senare samt att vissa avvaktar med tanke på publikfrågan.

Malmö FF: Peter Sohlmér, press- och informationschef:

1) Cirka 8 700.

2) Vi har sålt färre årskort på grund av corona, men vi har en stor och trogen publik och försäljningen tickar stadigt på. Försäljningen till dem som inte hade årskort 2020 påbörjas på måndag.

3) Vi var på väg mot rekord förra året men försäljningen avstannade kring den 1 mars, en månad innan allsvenskan skulle startat, på grund av corona. Intresset för och längtan till att se Malmö FF:s matcher är mycket stor och många supportrar och partners hör av sig, men ovissheten som corona medför gör att siffrorna gentemot tidigare år inte fullt ut är relevanta.

Mjällby: Fredrik Danielsson, klubbchef:

1) Vi har inte börjat sälja till privatpersoner än. Just nu kan man förboka säsongskort, det är en sak som är specifik just för i år.

2) Vid den här tiden förra året hade vi sålt säsongskort för omkring 1,5 miljoner kronor. Vi mäter i intäkter och inte i sålda kort.

3) Pandemin påverkar väldigt mycket. Vi har valt att göra så att man kan förboka och sedan kommer priset att bli i relation till hur många matcher vi kan släppa in publik på.

Sirius: Martin Sirén, biljettansvarig:

1) Noll. Vi har inte startat någon försäljning än.

2) Ja, det är ju färre.

3) På grund av situationen har vi valt att avvakta med försäljningen. Vi får se hur vi kommer göra framöver.

Varberg: Ludwig Bengtsson Backman, evenemangsansvarig:

1) Drygt 100 personer har valt att förlänga sitt säsongskort, det har gått att förlänga sedan nu i helgen. Vi öppnade upp nyförsäljningen av de kvarvarande säsongskorten i dag (tisdag). Totalt kommer vi att sälja 300 säsongskort. Alla kort är onumrerade.

2) Eftersom vi precis nyligen har inlett förlängningen och försäljningen går det inte att säga.

3) Pandemin påverkar framförallt i den mån att det är väldigt oklara förutsättningar för vår publik. Och vi vet ju i dagsläget inte heller vad som gäller när vi får släppa in publik igen, vilka krav som kommer att finnas vad gäller avstånd och sådana saker.

Örebro: Sandra Almqvist, marknads- och evenemangsansvarig:

1) 799 stycken privata. Vi har ännu inte lagt in partner/sponsorer i systemet.

2) Färre men samtidigt är vi nöjda med tanke på rådande omständigheter.

3) Absolut. Många som avvaktar för att se om de kan få gå på fotboll eller inte i stället för att senare komma och göra återköp.

Östersund: David Hultén, biljettansvarig:

1) Vi har nu sålt 680 stycken årskort.

2) Färre än förra året.

3) Det finns nog inte någon klubb där pandemin inte har lämnat spår. Förhoppningen är att när väl restriktioner angående begränsningsförordningen börjar lätta och Svensk Elitfotbolls öppningsplan för publik går igenom så kommer försäljningen att öka. Vid en eventuell öppning för publik så har våra säsongskortsinnehavare högsta prioritet, och vi har förhoppningen att välkomna samtliga säsongskortsinnehavare och publik på vår arena snart igen.

Siffrorna avser perioden 9–12 mars.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!